Så var Black Friday: ”Största e-handelsdagen någonsin”

Uppdaterad 2021-11-16 | Publicerad 2020-11-28

Intresset Black Week som avslutades med Black Friday var större än någonsin i år.

Men på grund av coronapandemin såg reaveckan annorlunda ut i år.

– Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin, säger Viveka Strömbäck, konsumentexpert på Klarna i ett pressmeddelande.


Black friday 2021: Se alla erbjudanden live


Den från början amerikanska kommersiella högtiden Black Friday har blivit en viktig dag även för handeln i Sverige. Dagen med de lockande reapriserna i butikerna har genom åren utökats och blivit en vecka lång som går under namnet Black Week.

Explosionsartad ökning

Men årets Black Week såg på grund av pandemin annorlunda ut – men intresset för reaveckan var större än någonsin.

Det påstår i alla fall PR-byrån Jung som har sammanställt statistik från veckan som har gått.

Handeln har sett explosionsartad ökning av onlinehandeln i veckan. Det konstaterar både Klarna och Prisjakt som summerar den som den största onlineshoppingveckan någonsin.

Klarnas statistik visar att försäljningen under veckan jämfört med 2019 ökade med 31 procent och Prisjakt såg att köpintresset ökade med 11 procent.

– Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin. Tidigare var shoppingen ännu mer fokuserad på fredagen medan vi nu ser att konsumenterna i större utsträckning sprider ut sitt shoppande under hela veckan och inte inväntar fredagen specifikt i lika stor utsträckning, säger Viveka Strömbäck, konsumentexpert på Klarna i ett pressmeddelande.

Bäst rabatt på Black Friday

Även Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt Insights, vittnar om att fredagen inte var lika köpintensiv som tidigare år utan att handeln har spridits ut under hela veckan.

– När det kommer till priser så var dock Black Friday fortsatt den bästa dagen att handla på under veckan, med rabatter som i genomsnitt låg på 21 procent, säger han i ett pressmeddelande.

De produkter som ökar mest jämfört med en vanlig dag är elektronik, barnprodukter och underhållning. Det är bland personer i åldrarna 66-75 år som nätshoppandet ökat mest jämfört med förra året.