Soppan innehåller fler idioter än Margaux Dietz

Margaux Dietz hjärnsläpp är förkastligt.

Vad är det för fel på folk?

Det finns ingen anledning att blanda bort korten här.

Margaux Dietz var inte ensam när hon spelade in sin video.

Någon filmade Dietz när hon yrade runt och undrade vad hon skulle göra åt den omtöcknade och skadade mannen i hennes trappuppgång. Någon har ljudsatt och klippt videon där Margaux, i stället för att ringa 112 eller polisen, låter sitt barn peta lite på mannen.

Några fler än den kända influencern tyckte uppenbarligen att klippet var en kanonidé och bra content.

Vilket gör allting ännu mer förfärligt. Det är inte en ensam idiot som har fått mentalt frispel.

Någonstans är det glädjande att folk fortfarande reagerar över omdömeslösheten.

Margaux Dietz

Samtidigt borde Margaux Dietz fiasko öppna fönstret till en större debatt. När allt i en människas liv kan vara content, det vill säga kommersiellt gångbart innehåll, är risken stor att omvärlden avhumaniseras. Människosynen och medkänslan går åt helvete. Det är priset för en enorm och blind egoism där det bara finns ett ”jag” och inget ”vi”.

Det Margaux ställde till med är dumt på en bottenlös nivå, men videon tillhör ändå samma genre som när folk stannar upp och filmar en trafikolycka. Eller när någon hellre plåtar ett bråk eller misshandel i stället för att ingripa.

Det går inte att publicera vad som helst. Och det kan vara lite mycket begärt att en influencer och andra glada tomtar ska fatta vettiga beslut om sina klipp och uppdateringar när poliser inte gör det. Stora mediahus som Bonniers och Schibsted som är fulla av utbildade proffs slirar också snett ibland.

Nu flyr sponsorerna från Margaux Dietz. Klart de gör.

Det återstår att se hur länge samma företag håller sig borta. Tillräckligt många följare i sociala medier brukar i längden vara viktigare än moral. Det återstår också att se exakt hur höga hästar företagen kan klättra upp på. Värdegrunden för smink- och klädföretag brukar i regel vara lika rymliga som Fifas samvete.

Det finns, som alltid, en viss humor i den hemska soppan.

I USA har de bland annat Kanye West, en med all rätt geniförklarad låtskrivare och artist som företagen nu överger efter att han kommit ut som antisemitisk osthjärna.

I företagens cancelkultur borde West, som hellre kallar sig för Ye i dag, ligga på a-listan.

I Sverige har vi Margaux Stéphanie Persson Dietz från Saltsjöbaden.

Margaux har exempelvis fått intervjua partiledarna i en Youtube-serie riktad till ungdomar. De fick bland annat sammanfatta sina åsikter i segmentet ”bu eller bä”.

Budskapet var möjligen att unga väljare är får.