Telia anklagas för lögn efter hot om att släcka Viaplays kanaler

Telia: ”Måste tala om det för våra kunder”

Uppdaterad 2022-10-13 | Publicerad 2022-08-31

Telia har gått ut med ett brev till sina tv-kunder om att de förhandlar med Viaplay Group.

Telias kunder riskerar att bli av med flera kanaler, skriver Telia i ett meddelande och påstår att det pågår förhandlingar med Viaplay Group.

Men enligt tv-leverantören stämmer inte detta.

– Det är helt enkelt inte sant, det är en lögn, säger Roberta Alenius, kommunikationschef på Viaplay Group.

I dagarna gick Telia ut med ett meddelande till sina kunder.

”Just nu pågår en omförhandling av avtalet med vår tv-leverantör, Viaplay Group. Vårt mål är att komma överens innan den 30 september, men vill redan nu informera dig om att det kan finnas risk för att vi inte längre får sända deras tv-innehåll om vi inte har ett nytt avtal på plats innan dess”, står i meddelandet.

Kort och gott innebär det att Telias kunder riskerar att bli av med tv-kanalerna TV3, TV6, TV8, TV10 och streamingtjänsten Viaplay, om parterna inte kommer överens om ett nytt avtal.

Men att det pågår förhandlingar är enligt tv-leverantören en ren och skär lögn.

– Just nu pågår det inga förhandlingar och har inte gjort på länge. Jag vet inte varför Telia uttrycker sig så. En fullständig gåta, säger Roberta Alenius, kommunikationschef på Viaplay Group, till Aftonbladet.

Roberta Alenius, kommunikationschef på Viaplay Group.

”Inte schysst”

Alenius medger att de har ett avtal med Telia som löper ut sista september men att det i sig inte är något konstigt, de har avtal med flera samarbetspartners som löper ut med jämna mellanrum.

Men att det i dagsläget ska pågå förhandlingar med Telia stämmer helt enkelt inte, menar Roberta Alenius. Det ska inte ens finnas en pågående dialog.

– Det jag reagerar på är att Telia skriver så till sina kunder. Det är inte schysst mot kunden att måla upp en bild av ett scenario som inte överensstämmer med verkligheten.

Roberta Ahlenius hoppas att parterna kommer överens om ett nytt avtal.

– Eller så gör vi inte det, det är svårt att säga, tillägger hon.

”Förhandling blir en tidsperiod”

Irene Krohn, presschef på Telia.

När Aftonbladet når Telia anser de inte att det finns någon felaktig information i meddelandet. Deras enda syfte var att informera sina kunder om en eventuell förändring, menar dem.

Men Viaplay säger att det just nu inte pågår några förhandlingar. Vad har ni att säga om det?

– Ja, det är ju såhär att en förhandling blir en tidsperiod. Vi har ett avtal som måste omförhandlas och då måste vi tala om det för våra kunder. Sen hur själva förhandlingsprocessen ser ut och går till väga är inget vi går ut och kommenterar, säger Irene Krohn, presschef på Telia.

Krohn säger att informationen var ”ren fakta” och att hon hoppas att de har ett nytt avtal på plats innan den 30 september.

Detta är inte första gången som Telia riskerar att tvingas släcka ned kanaler på grund av avtalstvister. Senast i mars 2020 försvann Kanal 5, Eurosport och Animal Planet för Telias kunder på grund av att de inte kunde komma överens med Discovery.

Följ ämnen i artikeln