Katrin Zytomierska stäms för reklam om corona

Konsumentombudsmannen kräver omedelbart stopp för influencerns inlägg om fiskolja

Sophie Tanha

Uppdaterad 2023-04-04 | Publicerad 2020-04-16

Katrin Zytomierska.

Katrin Zytomierska stäms för sin marknadsföring av en fiskolja som påstås stärka immunförsvaret.

Konsumentombudsmannen kräver dessutom att domstolen omedelbart stoppar reklamen – i väntan på beslut.

– Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.

Influencern Katrin Zytomierska, 42, och hennes företag Clean Eating stäms av Konsumentombudsmannen, KO, för att bland annat ha använt coronaviruset som säljargument i en reklam för fiskolja.

– Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO i ett pressmeddelande.

Aftonbladet kunde redan förra veckan berätta att KO övervägde att stämma Zytomierska för sina inlägg om fiskoljan, som hon marknadsförde i inlägg där hon samtidigt skrev om ”ett läbbigt corona-virus”.

KO kräver dessutom att reklamen omedelbart stoppas, även innan domstolen fattat sitt slutgiltiga beslut. KO har därför begärt att domstolen utfärdar ett så kallat interimistiskt förbud, det vill säga ett förbud som gäller direkt och fram till att domstolen slutligen avgör målet.

Aftonbladet har utan framgång sökt Katrin Zytomierska.


PODD Coronakrisen – så påverkas klimatet

Världen stänger ned och utsläppen rasar - men vissa varnar för att coronapandemin kan hota klimatarbetet på lång sikt. I det här avsnittet pratar vi om hur coronakrisen påverkar klimatet och klimatrörelsen - gäst är Peter Alestig, programledare är Marcus Ulvsand.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Följ ämnen i artikeln