Ruben Östlund vinner Guldpalmen i Cannes – igen

Prisas för ”Triangle of sadness” – fler svenska vinnare

Uppdaterad 2022-05-29 | Publicerad 2022-05-28

Ruben Östlunds segervrål i Cannes.

CANNES. För andra gången på raken vann Ruben Östlund Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes.

Och alla tre filmerna av svenska regissörer vann priser. För bästa skådespelerska, bästa manus och alltså Guldpalmen.

Ruben Östlund tog sig för huvudet när han gick upp på scenen för att ta emot priset. Sedan organiserade han publiken att göra samma segervrål som de gjorde när han vann förra gången.

Prisutdelningen leddes av belgiska skådespelerskan Virginie Efira, känd från fjolårets kontroversiella Paul Verhoeven-film ”Benedetta”, om nunnor som hade sex med varandra i 1600-talets Italien.
Och Guldpalmen gick alltså till Ruben Östlund för ”Triangle of sadness”. Han vann även för sin senaste film ”The square” 2017.

Filmen har onekligen varit en snackis sedan den visades förra lördagen. Många älskar den, några tycker inte alls om den, men alla pratar om scenen när passagerarna på en lyxkryssning blir sjösjuka under en middag och spyr, skiter på sig och halkar omkring i detta på båten.

Ruben Östlund tackade sin mentor Kalle Boman, en 79-årig veteran i svensk film. Han uppmanades att resa sig upp och ta emot publikens jubel. Han hyllade också sin fru -Sina Görtz, som är modefotograf och som har ständigt har diskuterat filmen med ända sedan de träffades för åtta år sedan.

Först att belönas av ”svenskfilmerna” var Ali Abbasis ”Holy spider”, om jakten på en seriemördare i Iran. Priset för bästa skådespelerska gick till Zar Amir-Ebrahimi som spelar journalisten som är med om att avslöja mördaren.
Hon höll ett alldeles för långt tacktal, men prisade Ali Abbasi för hans mod att göra en film som visar sådant man normalt inte får se i iranska filmer. Själv har hon lämnat Iran och bor numera i Paris.
Nästa svenskpris gick till Tarik Saleh, bästa manus för ”Boy from heaven”.
Han höll ett föredömligt kort och roligt tacktal. Han tog upp telefonen och tog en bild över alla i salongen. Innan dess sa han:
– Kan alla säga hallå till min mamma?
– Det är ett understatement att jag är överlycklig, kommenterade den svenske regissören på sms efter att han fått sitt pris.
– Jag är väldigt stolt över mitt manus.

Populäraste vinnaren, åtminstone i pressrummet där jag såg utdelningen, var sydkoreanen Song Kang-ho. Han som var stjärnan i Guldpalms- och Oscarsvinnaren ”Parasit” häromåret.
När han vann, vrålade och applåderade mina sydkoreanska kollegor som om Sydkorea vinnit fotbolls-VM, ungefär.
Men gladast var förstås Ruben Östlund. Vi har mött varandra nästan varje dag här i Cannes efter att filmen visades förra lördagen. Han, hustrun och deras åtta månader gamla bebis har tagit många promenader i Cannes med barnvagnen.

Han berättade om sina känslor under prisutdelningen.

– Första gången med ”The square” visste jag inte riktigt hur någonting funkade här. Nu var jag lite lugnare. Jag hade varit nöjd med vilket som helst av priserna för jag är så nöjd över mottagandet, över vilken fantastisk visning vi hade förra lördagen.

– Hur jag ska fira vinsten? Först ska jag hänga lite med de andra regissörerna som är här och prata med dem. Sedan ska jag gå hem, ta hand om bebisen, byta blöjor på honom och försöka sova lite.

De andra filmarna träffade han på festivalens avslutningsfest på Hõtel Majestics strandservering.

Två svenska vinnare, Tarik Saleh (till vänster) och Ruben Ostlund.

Här är alla de viktiga priserna:

Guldpalmen, bästa film:
Grand Prix, andra pris: ”Close”, av Lukas Dhont (Belgien) och ”Stars at noon”, av Claire Denis (Frankrike).
Juryns pris: ”EO” av Jerzy Skolimowski (Polen) och ”Le otto montagne” av Charlotte Vandermeersch och Felix van Groeningen (Belgien).
Specialpris för 75-årsjubileet: ”Tori & Lokita”, av Jean-Pierre och Luc Dardenne (Belgien).
Bästa regi: Park Chan-wook, för ”Decision to leave” (Sydkorea).
Bästa manus: Tarik Saleh, för ”Boy from heaven” (Sverige).
Bästa skådespelerska: Zar Amir-Ebrahimi, från ”Holy spider” (Danmark).
Bästa skådespelare: Song Kang-ho, för ”Broker” (Sydkorea).
Camera d'Or, bästa debutfilm: ”Wild pony” av Riley Keough och Gina Gammell (USA).

Rockbjörnen