Kritik mot Netflix efter succén ”Squid game”

Måste redigera om avsnitt och krävs på hundratals miljoner – skaparen om säsong två

Uppdaterad 2021-10-11 | Publicerad 2021-10-04

”Squid game” börjar med att runt 500 djupt skuldsatta sydkoreaner tackar ja till att vara med i ett mystiskt överlevnadsspel där vinsten är enormt mycket pengar och förlorare straffas med döden.

”Squid game” har blivit en av Netflix största succéer.

Men alla är inte glada.

Nu krävs företaget på hundratals miljoner och måste redigera om avsnitt.

Serien hade premiär 17 september och toppar strömningstjänstens topplista i under världen över, däribland Sverige och har hyllats och trendat stort i sociala medier.

Serien är också en stor hit i hemlandet Sydkorea där tjänstens nättrafik ökat 24-falt sedan maj 2018 och blivit landets andra största dataslukare efter Youtube, enligt Daily Mail.

Nu reagerar internetleverantörer SK Broadband på den senaste tiden ökning och kräver Netflix på 27,2 miljarder won, över 200 miljoner svenska kronor, för dataförbrukningen de senaste tre åren.

Rättstvisten fortsätter

”Vi kommer att titta på kravet SK Broadband har sänt oss. Under tiden fortsätter vi söka dialog och möjligheter att arbeta tillsammans med SK Broadband för att säkerställa en sömlös upplevelse för vår kunder”, säger en talesperson för Netflix till CNBC.

SK Broadband krävde redan förra året Netflix på ersättning, Netflix menade då att de inte skulle behöva betala något då de endast tillverkar och lämnar åtkomst till serier och filmer och att deras ansvar slutar där.

Tingsrätten i centrala Seoul menade dock att tjänsten bör betala en rimlig ersättning vilket Netflix har överklagat. De kommer att mötas i rätten igen i december.

Måste redigera om avsnittet

En koreansk medborgare har dessutom, enligt Independent, överösts av telefonsamtal sedan hans nummer visats i seriens första avsnitt.

– Det har gått så långt att nyfikna personer ringer dag och natt. Det tömmer telefonens batteri och den stängs av. Först visste jag inte varför men sedan berättade mina vänner att mitt nummer varit med där, säger han till Money Today.

Nu redigeras avsnittet om.

”Vi arbetar på att lösa det här problemet tillsammans med produktionsbolaget genom att ändra i scenerna med telefonnummer där det är nödvändigt”, säger en talesperson för tjänsten till tidningen.

Orden om säsong två

”Squid game” börjar med att 456 djupt skuldsatta sydkoreaner tackar ja till att vara med i ett mystiskt överlevnadsspel där vinsten är enormt mycket pengar och förlorare straffas med döden.

Hwang Dong-hyuk som skrivit och regisserat serien har tidigare bland annat gjort hitfilmerna ”Silenced” och ”The fortress” och skrev och regisserade musikalkomedin ”Miss Granny” som är en av de mest framgångsrika sydkoreanska filmerna någonsin och som gjorts i nya versioner i sju andra länder, däribland Kina och Japan enligt Variety.

För tidningen berättar han att det var en utmattande process att göra serien.

– Det var svårare än normalt eftersom det är en serie och inte film. Det tog mig sex månader att skriva om skriva om de första två avsnitten.

Nu arbetar han med filmen “Killing old men club” och har ännu inte gett något besked om en ny omgång av Netflixserien.

– Jag har inte några väl utvecklade planer för ”Squid game 2”, det tröttar ut mig bara att tänka på det. Men om jag skulle göra det skulle jag absolut inte göra det ensam. Jag skulle överväga att använda ett gäng manusförfattare och flera erfarna regissörer, säger han till Variety.


Jeff Bezos

Hyllas av konkurrenten Jeff Bezos

Jeff Bezos, som äger konkurrenten Amazon Prime hyllar serien – och Netflix strategi världen över.

”Reed Hastings och Ted Sarandos och gänget på Netflix gör rätt så ofta. Deras internationaliseringsstrategi är inte enkelt och de får det att fungera. Och jag kan inte bärga mig tills jag får se serien”, skriver han på Twitter med en bild från ”Squid game”.

Säljer kläder

Netflix har lanserat officiellt merchandise i form av tröjor i sin webbshop.

”Undertexterna slaktar serien”

Tittaren Youngmi Mayer, som pratar koreanska, riktar också skarp kritik mot Netflix undertexter på engelska i starkt uppmärksammade inlägg på Tiktok och Twitter och som refereras av BBC.

– Dialogen är så välskriven och noll finns kvar, säger hon.

Hon ger sedan flera exempel, varav ett där en kvinnlig deltagare i serien försöker övertyga de andra att tävla med henne och påstås säga: ”Jag är inget geni men har ändå lyckats ta mig fram”.

Mayer menar dock att hon säger: ”Jag är väldigt smart, jag har bara aldrig fått chansen att studera”.

– Det verkar som en liten detalj men det är den figurens hela syfte med att vara med, säger Mayer.

Flera tittare har sedan påpekat att kritiken rör undertexterna för personer med nedsatt hörsel och inte de allmänna undertexterna. Netflix har ännu inte svarat på kritiken.

Följ ämnen i artikeln