Så drabbas tv-branschen av coronakrisen: ”Brutalt hårt”

Experterna: Blir kraftiga intäktsbortfall

Publicerad:
Uppdaterad:

NÖJE

”Let’s dance” har skjutits upp, OS flyttats fram och Eurovision ställts in.

Coronakrisen slår hårt mot tv-branschen.

– Det är brutalt hårt, säger TV4:s tidigare vd Jan Scherman.

Medan SVT säkrar större delen av sina intäkter via skatten så är läget betydligt osäkrare för de kommersiella bolagen.

Coronakrisen kommer att slå mot samtliga kommersiella tv-hus i Sverige, enligt de experter som Aftonbladet har pratat med.

Det handlar om TV4 Media som nu ägs av Telia, Nordic Entertainment Group (Nent) med kanaler som TV3 och Discovery Networks Sweden med Kanal 5 i spetsen.

– TV4 redovisade i den rapport som Telia senast presenterade, ett dramatiskt fall på vinsten. Så dramatiskt att Telia tvingats vinstvarna. Förklaringen är busenkel, annonsmarknaden är i fritt fall, säger Jan Scherman, som var vd för TV4-gruppen mellan 2001 och 2011 och numera kallar sig ”diversearbetare inom media”.

Jan Scherman, tidigare vd för TV4-gruppen, numera ”diversearbetare inom media”.
Foto: Magnus Sandberg/Aftonbladet
Jan Scherman, tidigare vd för TV4-gruppen, numera ”diversearbetare inom media”.

Tror inte alla kanaler överlever

Han säger att om man kunde se det i Telias kvartalsrapport vad gäller TV4 så kan man se det i börsvärdet i Nent.

– Det har ju tappat. Och Discovery, som är en något mindre verksamhet, skulle jag tro har fått ännu mer stryk.

Jan Scherman säger att man måste våga ställa frågan om det är så att alla överlever den här krisen.

– Man kan definitivt inte utesluta att tv-husen lägger ner en eller annan tv-kanal.

Omsätter miljarder

John Aleman är tv-expert och kommersiell direktör på mediebyrån Amplifi.

Han säger att coronakrisen kommer att få en stor effekt på tv-branschen, men att det är svårt att veta exakt hur stor den påverkan blir eftersom att man aldrig har varit med om en sådan här situation tidigare.

– Totalt sett omsätter kommersiell tv ungefär sex miljarder kronor per år, och det är klart att det är en ansenlig summa pengar. Det var ingenting som innan coronakrisen egentligen tydde på att det skulle bli så avsevärt mycket mindre. Vi kommer att se ett tapp, men hur stort det tappet blir är svårt att sia om eftersom att vi är mitt uppe i den här krisen, säger han.

Foto: Dentsu Aegis
John Aleman på mediebyrån Amplifi.

Påverkar samtliga tv-hus

John Aleman säger att det inte nödvändigtvis blir så att något tv-hus kommer att motta en större smäll än något annat.

– TV4 är ju den största kommersiella aktören, så per automatik har de störst andel. Men säg att en annonsör behöver dra ner 25 procent. Då gör man det med samtliga tv-hus man redan har ingått i avtal med. Det behöver inte betyda att TV4 klarar sig bättre i krisen än Nent eller Discovery. Alla de tre kanalhusen kommer att behöva revidera om sina budgetar, det är en sak som är säkert.

Kraftiga bortfall efter inställda mästerskap

De dyra sporträttigheterna som tv-husen hade säkrat intäkter till innan coronakrisen kommer nu att resultera i kraftiga intäktsbortfall.

– Det måste ersättas med produktioner man inte har, vilket kanske innebär att man måste lägga in repriser där. Det är inte så att kanalerna har musklerna eller förmågan att starta stora produktioner som ska täcka upp för OS eller EM, säger John Aleman.

Både John Aleman och Jan Scherman nämner det paradoxala i att även om efterfrågan och trycket är större än någonsin på mediebranschen i dessa tider så minskar intäkterna.

Kritisk till mediestödet

Jan Scherman är starkt kritisk till det förstärkta mediestödet om 200 miljoner kronor som kulturministern Amanda Lind (MP) presenterade i dagarna. Han menar att det är alldeles för lite pengar.

– Det finns ett förslag om att ändra reklamreglerna så att man kan placera reklamen friare, men det är rätt meningslöst. För problemet är att det inte finns någon reklam att placera. Jag efterlyste helt andra stödåtgärder, som lönebidrag för att kunna behålla sin personal och temporär momsbefrielse för de tjänster man i dag betalar moms för, för att kunna ha kvar sina anställda.

Så kommenterar tv-husen coronakrisen påverkan

Charlie Forsberg, kommunikationschef TV4 Media:

”Coronakrisen påverkar tv-branschen brett. Vi har däremot inga beräkningar att dela med oss av. Men vad som är positivt är att vi ser att väldigt många vill titta på TV4 och C More och att vi har möjlighet att samla Sverige runt både nyheter och underhållning”, skriver han i ett sms.

Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör, Discovery Networks Sweden:

”Den här oförutsedda situationen som världen har hamnat i ställer så klart till det för arrangörer av till exempel sportevenemang, produktionsbolag som spelar in tv och därmed i förlängningen även för oss. Men uppskjutna tävlingar och inspelningar behöver inte betyda att de är inställda och när det till exempel kommer till OS kommer såväl kostnader som intäkter i mångt och mycket flyttas över till 2021. Discovery är en global organisation med många olika partners och vi fortsätter så klart ha en dialog med dem kring arrangemangen och inspelningarna”, skriver han i ett mejl.

Nicholas Smith, tillförordnad chef för extern kommunikation, på Nordic Entertainment Group:

Hänvisar till pressreleaser som företaget släppt i mars på sin hemsida om hur corona hittills påverkat deras affärer och deras åtgärder.

”Vi släpper vår kvartalsrapport den 23:e april och kommer därför inte att ge ytterligare uttalanden om finansiella ämnen”, skriver han i ett mejl.

PODD Så pratas det om Sveriges coronataktik – i Storbritannien

Hur är det att bo i London just nu? Gäst: Frida Fagerlund. Programledare är Jenny Ågren.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE