Känd skyskrapa på väg bort ur populärkulturen?

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2020-11-22

En gång i tiden världens största byggnad – och ett av New Yorks klassiska landmärken. Men Chrysler Building kan vara på väg att synas mindre i populärkulturen framöver – på grund av rättighetsskäl.

I nya Playstationspelet "Spider-man: Miles Morales", där superhjälten svingar sig fram i ett till största del troget återgivet Manhattan, saknas den kända byggnaden.

Det har fått spelare att undra, då spelets föregångare från 2018 innehåller Chrystler Building. Nu är den ersatt av en grå anonym klump till skyskrapa. Förklaringen står att finna att Chryslerskrapan i mars 2019 bytte ägare.

Utvecklaren Insomniac säger att man ville återskapa så många landmärken som möjligt även i det nya spelet.

– I bland så gick inte förhandlingarna kring några av de platserna igenom, vilket var fallet med Chrysler Building, säger James Stevenson vid utvecklaren Insomniac, till spelsajten Gameinformer.

Byggnader kan vara skyddade enligt amerikansk upphovsrätt, liknande det som gäller för andra konstnärliga verk.

– Så för att få återskapa det, antingen som en ny byggnad, som en del av en t-shirt, modell, eller till och med stoppa in det i ett tv-spel, så behöver du tillstånd av rättighetsägaren, säger Michael Lee vid firman Lee Law, till sajten.

Om byggnaden passerar förbi under någon sekund i en film exempelvis, är det antagligen att betrakta som skäligt bruk. Men om den ska ha en mer framträdande roll, exempelvis att som Spindelmannen kunna klättra på den och spana in alla vrår, är det antagligen inte att betrakta som det. Och hellre än att chansa och riskera en stämning kan skapare komma att välja bort Chrysler Building.

– Ju mer framträdande användningen är, desto mer sannolikt skulle det anses vara intrång, säger Stevenson till Gameinformer.

Följ ämnen i artikeln