Tittarna sågar Comhem: Tvingas köpa ny tv

Rasar mot tv-jättens digitalisering mitt i pandemin

Publicerad 2020-08-16

En halv miljon hushåll ska gå från analog till digital tv i höst.

Nu rasar läsarna mot Comhem.

– Jag är så arg. Jag var jättenöjd med min platt-tv, men den var inte förberedd för det digitala. Nu har jag tvingats köpa en ny tv, säger Monica Bojang, 73.

Comhem släcker analog tv den åttonde september.

Mängder av arga och oroliga läsare har hört av sig till Aftonbladet efter gårdagens artikel om digitaliseringen. De använder ord som skandal, nonchalans och diskriminering.

En av läsarna som reagerat på digitaliseringen är Monica Bojang i Västerås.

– Detta just nu i coronatid när folk har det svårt. Och äldre som antingen måste ut och skaffa nya tv-apparater eller har någon som kan hjälpa dem att ställa om. Jag kan inte heller det. Jag är inte så gammal, men jag är dålig på tekniken, säger Monica Bojang.

Därför beställde hon hjälp, men inte heller teknikerna kunde få till digitala sändningar på hennes tv. Monica säger att hon tvingats köpa en ny tv. Något hon inte är ensam om.

– Killen som hjälpte mig välja tv i affären sa att det varit jättemånga äldre som köpt ny tv, så jag tvingas vänta på tv:n i en vecka.

”Tv:n är enda sällskapet”

Den gamla funderar hon på att ge till barnbarnen, om de vill ha den.

– Annars vet jag inte, då får man lämna in den till återvinningen. Det är väl ingen som vill köpa en tv som inte tar emot digitalsändningar? Det är en förskräcklig miljöförstörelse, tycker jag.

– För gamla som inte kan ta sig ut är ju tv:n det enda sällskap de har. Då dör de väl till slut av ensamhet och sorg när de inte ens har en tv att titta på. Det är skrämmande.

Även PRO har haft kontakt med oroliga äldre om digitaliseringen.

– Vi har många medlemmar som inte är digitala överhuvudtaget. Det har ju inte så mycket med åldern att göra, utan digitala kunskaper varierar väldigt bland våra medlemmar. Det betyder att man måste ha hjälp för att göra sådana här saker, man klarar ofta inte av att göra det själv, säger Ola Nilsson, sakkunnig i konsumentpolitiska frågor.

Många äldre är oroliga inför Comhems digitalisering.

Borde digitaliseringen skjutas upp?

– Från vår sida kan jag säga att vi tycker att det är olämpligt att göra övergången när de här restriktionerna finns från Folkhälsomyndigheten, att man ska hålla sig inomhus. Man ska ju inte träffa personer, som inte ingår i familjen, inomhus. Knappt det, man ska ju inte träffa folk från familjen heller.

– Man kan skicka ut hur mycket information som helst, men i slutändan är det någon som ska göra de här inställningarna eller köpa en digitalbox till tjock-tv:n. Alla klarar inte det på egen hand. Det Comhem har som alternativ, att en person ska komma hem till dig och göra inställningarna, tror jag inte många är så sugna på heller, säger Ola Nilsson.

Comhem: Är en förbättring

Comhems presstalesperson, Fredrik Hallstan, bemöter kritiken om digitalisering mitt under pandemin:

– Vi är medvetna om att det framför allt är många äldre som fortfarande tittar analogt och som behöver ändra inställningarna på sin tv – och att en del kan tycka att det är lite svårt. Vi har självklart förståelse för det. Vi tror att vi med bland annat utökade informationsinsatser och högre bemanning i vår kundservice trots den rådande situationen, kommer att kunna genomföra digitaliseringen som planerat den 8 september.

Han säger att de som skickas ut för att hjälpa kunderna är skyddade enligt konstens alla regler.

– De har väldigt rigida regler för hembesök. De har så här långt gjort 2 000 hembesök och personalen har regler för hur de ska hålla avstånd, skyddsutrustning, handtvätt och så vidare.

Flera läsare klagar på att gratiskanaler som kanal 10 och 12 försvinner, för att se dem digitalt tvingas man betala?

– Tidigare har man haft olika kanaler beroende på vilket avtal man har haft. Nu kommer de flesta att få fler kanaler, sedan är det några kanaler som utgår och några kanaler som kommer till. I det stora hela är det en förbättring. Dels av ljud och bild och dels många fler kanaler, säger Fredrik Hallstan.


Comhemkund: Det är en skandal

Har inte kunnat sova på grund av detta, har själv försökt att ändra men det gick inget bra alls. Ringde kundservice på Comhem men där fanns endast en röstdator och det var helt värdelöst. Jag har nog med problem med hälsan och orkar inte ta mig an ytterligare ett problem. Skandal, jag har inte bett om detta, fungerar bra som det är. – Marielouise

”Instruktionerna på Comhems hemsida är absolut helt ofattbara, likaså den opedagogiska luddiga instruktionsfilmen. Efter mer än en timmes väntan lyckades jag komma fram till Comhems supportservice där en anställd försökte guida mig. Han gav upp så småningom  då han erkände att han inte heller hade tillräcklig kunskap för att klara digitaliseringen.”

Britt-Marie


Att man tror att man kan hjälpa gamla människor via telefon eller hemsida visar på en okunnighet om äldre och en nonchalans mot dem, när de kan ha problem nog med att förstå hur en tv-dosa fungerar! Alla har ju inte ens någon släkting eller bekant som kan hjälpa till! – Karin

”Vill bara upplysa om att det försvinner kanaler också i och med digitaliseringen. Tv får ej vara så gammal. Har själv en smart led Samsung-tv. Ringde Comhem. Väntetid på 20 min. För att kunna ställa om min tv måste jag beställa en tv-modul. Kostar 549 kr. Då kan jag se digitalt men kanal 12, 10 och Fox försvinner!! För att fortsätta att kunna se dom måste jag teckna ett abonnemang. Det kostar 149kr/mån. Men slipper kostnad för tv modul. Efter ett år höjer Comhem avgiften från 149kr till 239kr/mån. Tycker det här är väldigt dåligt av Comhem!!! Dessutom tillkommer en startavgift på 399 kr!! Comhem går ut med att det bara är och ändra sin tv till digitalt!!!! Skitsnack!!!!! Så dåligt av Comhem.”

Camilla


Många äldre kommer nog inte kunna se TV efter 8 September. Här borde regeringen gripa in. Dom är väl på semester som vanligt. För mig innebär det att köpa en ny TV som kan ta emot digitala kanaler. Det blir dyrt för många pensionärer som har låg pension. Har man mellan 9 000–11 000 kr ut så är det nästan omöjligt att köpa en TV för 3 000–4 000 kr. – Roger

”Jag är 70+ och isolerad sen februari och måste nu släppa in någon för att fixa detta och kanske måste köpa ny tv om det inte går att göra digital.
Bilden är ok så varför inte vänta med denna omställning till nästa år.”

Ingrid


Klar diskriminering av äldre som Comhem gör. De drabbas värst. Tanken på covid-19, man får ju inte komma in och hjälpa anhöriga. Tänker på äldre och yngre som inte är tekniskt begåvade, de blir ännu mer isolerade. – Benny