Hollywoods galnaste satsning – mitt under coronakrisen

Jeffrey Katzenberg kan ha gjort Hollywoods galnaste satsning under coronakrisen.

HOLLYWOOD . Jag brukar ha ångest över tajmingen när den månatliga insättningen till sparfonden dras.

Undrar hur Jeffrey Katzenberg mår.

Den gamle filmbolagsmogulen sjösatte precis en mångmiljardsatsning i Hollywood vid absolut värsta tidpunkt.

Det är inte bara det att mobiltjänsten Quibi rullats ut mitt under corona-virusets skoningslösa härjningar.

Det är också ett företag som i första hand vänder sig till dem som sitter på buss och tunnelbana.

Men hur många gör det nu?

Hur många vågar göra det nu?

Hur många får ens göra det nu – när stora delar av världen är nerstängd?

Men vi tar det från början eftersom satsningen ännu inte nått Europa och varumärket fortfarande till stora delar är okänt.

Quibi är en förkortning för Quick bites och kan sägas bygga på Youtubes framgångar. Men till skillnad från nätkanalen är Quibis korta programsegment avgiftsbelagda.

För 50 kronor i månaden – eller 80 kronor utan reklam – får tittarna tillgång till en blandning tv-serier, filmer och nyheter. Allt levererat i delar som är kortare än tio minuter avsedda för mobilen.

Katzenberg har burit på iden sedan han 2016 sålde Dreamworks animation till NBC Universal för 38 miljarder kronor.

Tappat chefer

Men långt ifrån alla är övertygade om att mobilanvändare längtar efter att se tv-serier som Liam Hemsworths-rullen ”Most dangerous game” upphackade i oändliga delar.

Faktum är att den amerikanska mobilgiganten Verizon redan varit inne på spåret med Go90. Men trots att företaget spenderade miljarder fick man inte tillräckligt stor publik. Och då var tjänsten ändå gratis.

Av Quibis totala budget på 17,5 miljarder kronor har man satsat sammanlagt fem miljarder på marknadsföring. Ändå visade en undersökning nyligen att 68 procent av de tillfrågade i åldrarna 19-21 aldrig hört talas om företaget. Bara fem procent svarade att de hört mycket om det.

Läget lär inte underlättas av att världen just nu har mycket mer än bara korta stunder att ägna underhållning och att det långa tv-tittandet faktiskt ökar.

Redan innan premiären i måndags tvingades ägarna backa genom att förlänga den inledande gratisperioden från sju till 90 dagar.

Och Katzenberg, som redan tappat flera mellanchefer, försöker hålla modet uppe med uttalanden om att Quibi kan hålla ut – länge.

Med tanke på tajmingen ser det ut att vara ett måste.

Följ ämnen i artikeln