Förintelsen ur romskt perspektiv visas i Malmö

Anna Karolina Eriksson/TT

Publicerad 2021-02-02

Död och lidande – skildrat med snabba penseldrag och ibland målat direkt på duken med bara händerna.

När den romska konstnären Ceija Stojkas verk för första gången visas i större skala får vi se ett öde som inte lämnar någon oberörd.

"1943–1944 i Auschwitz. Det stank och stank av människokött."

På dukens framsida förtvivlade silhuetter böjda under takduscharna. På baksidan orden.

"För första gången"

Ceija Stojkas verk har precis hängts upp på Malmö konsthalls väggar. En omfattande utställning som för första gången i samlad form visas i Sverige.

– Det är oerhört starkt, och det förstärks av vetskapen om att det är en så okänd del av Förintelsen, säger Mats Stjernstedt, chef för Malmö konsthall, till TT.

Via cirka 140 teckningar och målningar, många med anteckningar på baksidan, får vi från början till slut följa den självlärda konstnärens– och många andra romers – öde under Förintelsen.

– Jag tror att många som möter de här bilderna också möter historien för första gången, vilket kommer att ge ett stort intryck.

Från ljus till mörker

Stojkas ljusa minnen från barndomen bryts av och blir till ett mörker som växer sig större från tavla till tavla. Utställningen är tematiskt uppbyggd och är lätt att följa. Uttrycken växer, motiven och färgerna blir dovare.

Ceija Stojka var knappt tio år fyllda när hon anlände till Auschwitz, och hon kom att överleva både det och ytterligare två förintelseläger. Men det tog många år innan hon började berätta.

Teknikmässigt handlar det om en från början ovan konstnär, berättar Mats Stjernstedt.

– Hon är en självlärd konstnär, men en konstnär som arbetar experimentellt. Hon målar med händerna och olika verktyg och alltid med känslan i centrum, säger han och fortsätter:

– Man ser hennes utveckling, som baserar sig på att hon en dag egentligen bara bestämmer sig för att bli konstnär, för det är hennes sätt att berätta den här historien.

"Ett erkännande"

Att Ceija Stojkas verk nu visas i den här skalan ska ses som ett erkännande, säger verksamhetschef Mujo Halilovic vid Romskt informations- och kunskapscenter i Malmö som har varit i dialog med konsthallen under utställningsarbetet.

– Det är ett erkännande på grund av det romer har varit utsatta för sedan 1300-talet, ända sedan de varit här i Europa. Förföljelse, förakt och förtryck.

Enligt Mujo Halilovic pågår just nu en dialog mellan romska aktivister och regeringsföreträdare om att lyfta den här frågan i Sverige. Utställningen i Malmö kan bli betydelsefull även på det planet.

– Det är ju förmodligen ett bra verktyg för att visa att vi också har varit utsatta.

TT: Här i Malmö finns ett stort romskt community – hur är deras respons rörande utställningen?

– Alla som vi talat med är otroligt nyfikna och intresserade – för det är deras historia. Men inte explicit bara deras – det är en europeisk romsk historia och en europeisk svensk historia.

Tiden är knapp

Att visa Stojkas verk är ett stort åtagande, tycker Mats Stjernstedt.

– Ända sen jag hörde talas om det här konstnärskapet har vi arbetat på att den här utställningen ska komma till stånd.

Men på grund av det rådande coronaviruset öppnar utställningen i Malmö inledningsvis bara digitalt. Konsthallen är nämligen tvungen att hålla stängt fram till sista mars på grund av smittspridningen.

– Vi ser ju också i den här otroligt problematiska tiden när konstinstitutioner är nedstängda att det här är en utställning som har samhällsviktig information i sig. Vi bara går och väntar på att vi ska få öppna, säger Mats Stjernstedt som anser att det här egentligen handlar om en visning som bör ses fysiskt på plats.

– Verken är väldigt intensiva när man upplever dem på nära håll.

Men tiden är knapp – Ceija Stojkas konst hänger bara uppe till 18:e april.

– Vår förhoppning är att få ta emot gäster med restriktioner. Det betyder mycket att vi får visa utställningen.

Följ ämnen i artikeln