Tittare rasar mot Netflix – visar nu reklam

Publicerad 2018-08-21

Netflix har förändrat hur vi ser på tv-serier med flera av sina innovativa idéer, men den här gången kan de ha trampat i klaveret.

Flera användare rasar mot företagets senaste idé – reklam mellan avsnitten när man sträckkollar serier.

”Dags att avsluta prenumerationen”, skriver en användare.

Netflix har i dagarna provat att visa upp reklam för vissa av sina användare, något som möts av kritiska röster. Tanken är att personer som sträckkollar serier ska få rekommendationer på andra serier de kan vara intresserade av, och mellan avsnitten visas små reklamsnuttar för andra Netflix-serier. Detta har fått många tittare att gå i taket och hota med att avsluta sina prenumerationer om inte företaget slutar omedelbart.

”Netflix visar nu reklam för sina egna shower, dags att avsluta sin prenumeration”, skriver en person. En annan skriver: ”Netflix, jag gillar inte de här reklamfilmerna ni spelar mellan avsnitten, jag är fullt medveten om ert utbud, förstör inte mitt sträcktittande genom att tvinga på mig nya serier!”

Nekar till att de kommer sälja reklam till andra företag

Företaget försvarar sitt tilltag med att det är för att förbättra tittarupplevelsen och göra det enklare för tittare att hitta nya serier snabbare.

– Vi provar om att visa rekommendationer mellan serier hjälper människor att snabbare hitta vad de vill se, säger företaget i ett uttalande.

Netflix har tidigare försäkrat att man inte kommer att tillåta andra företag att göra reklam mellan avsnitten. Däremot erbjuder man möjligheten för produktplacering i deras egna produktioner. En sådan placering kan kosta mellan 500 000 och 5 miljoner kronor beroende på hur bra den är och vilken produkt det är.

Det är ännu inte känt om Netflix kommer att prova reklamsnuttarna på den svenska marknaden.

Följ ämnen i artikeln