Sveriges dyraste festivalbiljett kostar 20 000 kr

Lollapalooza säljer supervip-paket – massage ingår

Publicerad 2019-06-29

Nästan 20 000 kronor för att gå på Lollapalooza.

Men då ingår också golfbil fram till scenen, exklusiva platser allra längst fram på spelningarna – samt massage och skönhetssalong i vip-loungen.

Nöjesbladet listar vad som är inkluderat i Sveriges dyraste festivalbiljett.

Kostsamma vip-biljetter med tillgång till backstage-utrymmen, vattentoaletter och gräddfil förbi köer in till konsertområdet har länge förekommit vid festivaler utomlands och blivit allt vanligare även i Sverige på senare år.

Men när amerikanska festivalgiganten Lollapalooza nu äger rum i Stockholm från fredag till söndag tar man steget ännu längre.

För 4 950 kronor erbjuder arrangören Live Nation de sedvanliga vip-biljetterna, som på Gärdet i den svenska huvudstaden också låter läsk och snacks ingå tillsammans med specialplattformar där man ska ha fri sikt över festivalens huvudscener.

Men på Lollapalooza finns också en form av supervip-biljett, platinum, som kostar 19 950 kronor för de tre dagarnas festival.

Det gör supervip-passet till Sveriges dyraste festivalbiljett. Någonsin.

Lyxtoaletter och bar

Nöjesbladet har varit i kontakt med Lollapalooza-arrangören för att fråga om supervip-biljetterna.

Live Nations marknadschef Kristofer Åkesson berättar att de 19 950 kronorna förutom mat och dryck även inkluderar transfer från centrala Stockholm till den exklusiva platinumentrén där bara de som har platinumbiljetter släpps in.

Festivalbesökarna får också tillgång till en exklusiv lounge där det finns såväl massörer som en skönhetssalong.

Där finns också lyxtoaletter, bar och möjlighet att låsa in sina värdesaker.

Får egen placering vid scenen

De som betalat nästan 20 000 kronor för sin festivalbiljett får också åka golfbil från loungen raka vägen till spelningarna och väl framme vid scenen har man även reserverade platser allra längst fram.

Åkesson vill dock betona att supervip-gästerna inte stjäl platser från andra besökare.

– De tar ingen plats av publiken längs fram, de har en egen liten placering vid sidan längst fram som de kan gå till, säger han.

Han är även tydlig med att de absolut inte har delat ut några så kallade platinumbiljetter till varken influencers eller sponsorer – bara de som betalar fullt pris får tillgång till de superexklusiva förmånerna.

Nöjesbladet har också frågat hur många som faktiskt köpt supervip-biljetterna.

Det har vi inte fått svar på.

Följ ämnen i artikeln