Camilla Läckberg tar avstånd från Leos Lekland – efter eid al-fitr-prishöjningen

Deckardrottningen: ”Jag blir mållös”

Uppdaterad 2022-06-04 | Publicerad 2022-04-30

Camilla Läckberg rasar mot Leos Leklands prishöjning under den muslimska högtiden eid al-fitr.

Nu tar stjärnförfattaren avstånd från företaget som hon tidigare har samarbetat med.

”Hatar när man blir besviken på tondövhet hos företag man gillat”, skriver hon på Instagram.

Camilla Läckbergs, 47, reaktion kommer efter Aftonbladets artikel om att Leos Lekland under den 2 till 4 maj kommer att uppmärksamma den muslimska högtiden eid al-fitr – genom att höja sina priser. Något som fick kunderna att rasa.

Författaren instämmer i kundernas kritik och skriver nu i ett Instagraminlägg:

”Hatar när man blir besviken på tondövhet hos företag man gillat - och till och med samarbetat med. Men att höja priset under en helgdag som är för en minoritet i vårt land, och är den ENDA icke röda dag högtiden som de höjer priser för, ja jag blir mållös över hur illa genomtänkt det beslutet är hos Leos Lekland.”

Vill inte samarbeta mer

Hon skriver också att hon inte kommer att vilja samarbeta med Leos Lekland framöver.

”De övriga högtiderna de höjer priset för - är högtider för 92 procent av Sveriges befolkning. (Muslimer står för 8 procent av Sveriges befolkning.) Mediamässigt, varumärkesmässigt är detta extremt illa om man nu ska bortse från det mänskliga och bara se det ur ett företagssmart perspektiv. Och personligen känner jag inte att jag kommer vilja göra fler samarbeten med Leos Lekland.”

Camilla Läckberg är besviken på Leos Lekland.

Starka reaktioner

Det var i ett meddelande till kunderna på sin hemsida som man kunde läsa på Leos Lekland:

”Under eid al-fitr, 2–4 maj, gäller helgpris. Välkommen!”

Det innebär att inträdet kostar 50 kronor mer.

De dagar som eid al-fitr firas är inte rödmarkerade i Sverige och inte heller är de markerade som en högtid i den svenska kalendern. På sociala medier har den kommande prishöjningen väckt reaktioner och ett flertal kunder skriver också att de anmält företaget till Diskrimineringsombudsmannen (DO), som arbetar mot diskriminering och för att främja lika rättigheter och möjligheter.

Företaget: ”Missförstånd”

Anders Forssten, marknadschef på Leos Lekland, sa tidigare under lördagen till Aftonbladet att det rör sig om ett ”missförstånd” och att helg- och lovpris alltid gäller under populära dagar.

”Helg- eller lovpris gäller på till exempel på julafton, nyårsafton, påsk, kristi himmelsfärd, pingst, eid al-fitr, 1 maj, nationaldagen och så vidare”, skriver han i ett mejl.

”Priset påverkas av efterfrågan och kapaciteten på leklanden”, skriver han vidare, och pekar på att antalet kunder brukar vara fler under högtider.

”Aktuellt pris för de kommande två veckorna finns alltid på hemsidan så att man har möjlighet att välja den dag och pris som passar varje familj bäst”, skriver han avslutningsvis.

Aftonbladet har sökt Camilla Läckberg.

Följ ämnen i artikeln