Så kompenserar Telia och Viaplay sina kunder efter konflikten

Prisjusteringar, erbjudanden och frivisningar

Uppdaterad 2022-10-13 | Publicerad 2022-09-30

Viaplay

Nu blir det svart i rutan.

Telia och Viaplay är inte överens och mängder av kanaler försvinner från Teliahushållen.

Så här kommer företagen att kompensera kunderna som hamnat i kläm i konflikten.

Den 1 oktober blir en miljon Teliahushåll av med mängder av tv-kanaler och sändningar, bland annat TV3, TV6, Premier League och damallsvenskan.

Anledningen är en konflikt mellan Telia och Viaplay, där de inte kommer överens om priset.

Viaplay skjuter upp prishöjning

Nu meddelar Viaplay att de skjuter på en planerad prishöjning.

– Vi har sedan länge en planerad prisjustering på hundra kronor som skulle ha trätt i kraft nu, men som vi nu har skjutit på till nästa vecka. Så vi ger Teliakunder möjlighet att signa upp sig på Viaplay total före den 5 oktober.

– Då får man ta del av vårat lägre pris året ut, säger Viaplays kommunikationschef Roberta Alenius.

Hon tror att många Teliakunder nu kommer se sig om efter andra alternativ.

– Då kan man antingen gå till någon av våra andra partners, många av dem har generösa erbjudanden för att välkomna nya kunder, eller så kan man signa upp hos oss nu och då får man ta del av det gamla priset året ut.

Är förhandlingarna med Telia helt nedlagda nu?

– Det är samma som det varit de senaste månaderna. De vill inte betala men det är passé nu. De har haft så många månader på sig att acceptera det pris alla andra betalar. Nu är det dags att gå vidare.

Telia.

Så svarar Telia

Telias pressansvarige Roija Rafii säger att det är beklagligt att kunderna kommit i kläm i konflikten.

– Vi har försökt in i det sista att få till en ny diskussion med Viaplay. Vi erbjöd att betala mer i oktober än tidigare månader i syfte att få fortsätta sända deras innehåll till våra kunder.

Även Telia har valt att kompensera sina kunder på grund av det konflikten orsakat.

– Vi erbjuder bland annat en prissänkning av samtliga sportpaket där Viaplay har ingått. Dessutom erbjuds alla tv-kunder ett nytt attraktivt innehåll och en mängd frivisningar bland annat C more, HBO max, Uefa champions league och Skyshowtime, säger Rafii.

Telia kallar det för ”ersättningsinnehåll”. Exakt vad ersättningen blir beror på vad man har har för paket hos dem sedan tidigare. Men alla får någon form av kompensation för de förlorade kanalerna hos Viaplay.

– Våra kunder är det viktigaste vi har och därför vill vi ta fram ett attraktivt nytt innehåll att ersätta det med.

Hur ser det ut framöver, kan det bli några fortsatta förhandlingar med Viaplay?

– Vi har verkligen försökt in i det sista med att få till en ny diskussion med Viaplay och vi har sträckt ut handen med konkreta och generösa erbjudanden. Men med det sagt, vår dörr står självklart öppen om Viaplay vill diskutera.

Kunderna får finna sig

TT har tidigare pratat med Victoria Andersson, tf operativ chef för den oberoende branschorganistionen Telekområdgivarna. Andersson menar att kunderna ofta får finna sig i den typen av kompensation som Telia och Viaplay nu erbjuder dem.

– Oftast har operatören tagit höjd för det i sina avtal, att det kan vara vissa kanaler som utgår och då är det så att man som kund får finna sig i att det blir på det här viset på grund av rättigheter.

TT: Men om man skaffat Viaplay för att se just NHL-ishockey, till exempel, måste man godta att man får en kanal utan den sport man vill ha?

– Då får man se till vad man har diskuterat när det enskilda avtalet ingicks. Är det så att konsumenten kan styrka att anledningen till att man tecknade det här avtalet har varit att man vill kunna ha tillgång till hockeyutbudet kan det vara något som spelar in.

– Men det som är knivigt i det fallet är ju att det i själva avtalsunderlaget oftast bara står vilka tjänster som ingår och kanske inte så mycket mer. Det är ju inte så heller att operatören har en skyldighet att spara ljudfiler, så det är svårt att styrka det för kunden.

TT: Med tanke på att det händer ibland att sporträttigheter byter kanal, rekommenderar ni att man kräver en sån punkt i sina framtida tv-avtal för att kunna bryta det?

– Är det så att det är något avgörande för att man ingår avtalet är det bättre att få så mycket som möjligt skriftligt. Så absolut, kan man hitta en form för det är det alltid bra med tydlighet.