Balenciagas chefsdesigner ber om ursäkt

TT

Uppdaterad 2022-12-05 | Publicerad 2022-12-02

Balenciagas kreativa chef Demna ber om ursäkt för ett konstnärligt feltramp i en annonskampanj. Arkivbild.

Balenciagas kreativa chef Demna ber nu om ursäkt för lyxmärkets kontroversiella kampanj där små barn håller nallar klädda i BDSM-attiraljer.

”Jag vill personligen be om ursäkt för ett felaktigt konstnärligt val av koncept för presentkampanjen med barnen och jag tar mitt ansvar”, skriver designern i ett inlägg på Instagram.

Bilderna har orsakat stor upprördhet och fått flera kändisar att posta bilder på sociala medier där de slänger sina Balenciagaplagg i papperskorgen eller sätter eld på dem.

Demna – som nyligen slopade sitt efternamn Gvasalia – skriver vidare att ”det var olämpligt att låta barn marknadsföra föremål som inte hade något med dem att göra”. Han tillägger att även om han ibland vill ”väcka en tanke” i sina kampanjer så skulle han aldrig avsiktligt göra det med ett så avskyvärt ämne som övergrepp mot barn.

Redan i måndags gick Balenciaga ut med ett uttalande där företaget bad om ursäkt för kampanjen, men det här är första gången som Demna – som tog över efter Alexander Wang som kreativ chef för Balenciaga 2015 – uttalar sig i frågan.

Kim Kardashian, varumärkets kanske främsta kändismusa, sade tidigare i veckan att hon ”omvärderar” sin relation med Balenciaga efter annonserna. Realitystjärnan ska också ha hoppat av en planerad annonskampanj med företaget 2023 efter varumärkets senaste skandal.

Följ ämnen i artikeln