Ruben Östlunds löfte till vännerna inför Oscarsgalan: ”Hjälpa dem ha kul”

Publicerad 2023-03-13

HOLLYWOOD. För Ruben Östlund har stjärnspäckade galor som nattens Oscarstillställning blivit del av vardagen.

För skådespelarna Henrik Dorsin, Arvin Kananian och Zlatko Buric är det första gången.

– Jag ska hjälp dom att ha kul, säger Östlund till Aftonbladet.

Tillsammans med producenten Erik Hemmendorff är hela gänget på plats i Los Angeles. I natt svensk tid går dom på Oscars där ”Triangle of sadness” kan vinna tre utmärkelser - bästa film, bästa regi och bästa originalmanus.

– Jag kommer att bli nervös. Galan har så otroligt många tittare, säger Ruben Östlund.

– När ens kategorier närmar sig brukar pulsen gå upp. Lite får den göra det, men jag vill inte ha en hjärtinfarkt.

När han tar emot på hotellet Sunset Marquis i West Hollywood är det ett par dagar kvar till galan och regnet öser ner.

Lagom till den utrullade mattan som i år är champagnefärgad lovar dock vädret att samarbeta.

Ruben Östlund, Henrik Dorsin, Zlatko Buric, Henrik Hemmendorff och Arvin Kananian.

”Då fick jag panik”

För Henrik Dorsin är det inte bara första gången på Oscarsgalan. Det är också hans första besök i Los Angeles.

– Jag är en hemmakatt. Jag tycker om att vara hemma. När jag fick frågan om jag ville komma hit och hänga lite sa jag att jag kommer om ni kan ordna en biljett.

– Jag tänkte att dom aldrig i helvete skulle göra det. När dom gjorde det fick jag panik.

Arvin Kananian kombinerar Oscars-äventyret med en längre vistelse för att putsa på engelskan.

– Jag ska spela kanadensare i nästa roll. Vi filmar på Gotland i slutet av april eller i början av maj.

Dorsin reagerar när han hör titeln ”Egghead”.

– Varför frågade dom inte mig? säger han och stryker sig över sin kala hjässa.

Det är ingen hemlighet att de båda svenska skådisarna hoppas att världssuccén med ”Triangle of sadness” ska ge dem internationella möjligheter.

En som redan fått det är dansk-kroaten Zlatko Buric.

– Jag är här och spelar in ”Wolfs”. Jag fick den som ett direkt resultat av ”Triangles of sadness”. Regissören Jon Watts (”Spiderman: homecoming”) hade sett filmen och ringde mig. Brad Pitt och George Clooney medverkar. Så nu håller jag mig till fruktsafter och multivitaminer, säger han och skrockar gott.

”Spela skurk i Spiderman”

Dorsin och Kananian gör stora ögon över anekdoten.

– Jaha, säger Dorsin till slut.

– Mig frågade dom om jag ville vara med i ”Parlamentet” nästa säsong. Jag sa att jag skulle kolla min kalender.

Sen blir han allvarlig.

– Jag tänkte inte internationellt när jag hoppade på ”Triangles…”. För mig var det roligt att få jobba med Ruben som är en sån härlig regissör. Men visst vore det kul. Jag kan säkert vara med i någon Spidermanfilm och spela skurk – typ Egghead (skratt).

För Östlund, som tidigare hyllats internationellt för ”Turist” och ”The square”, är Hollywood-drömmen redan verklighet. Enda skillnaden är att han inte är intresserad.

– Jag har fått flera erbjudanden från studior som vill göra min nästa film, säger han.

Ett produktionshopp över Atlanten skulle innebära att den tvåfaldige Guldpalmen-vinnaren på filmfestivalen i Cannes överger dom distributörer i Europa han byggt en relation till.

Från Oscarsnominerade filmen ”A triangle of sadness”.

”Det som är skillnaden”

– Dom representerar den typ av film Cannes står för. Den som inte är massa multiplex - sånt som Hollywood matar ut.

Hade han nappat hade han kunnat bada i pengar. Men inte ens det får honom att ändra sig.

– I Europa bygger man regissörerna. Här bygger man koncept, som Marvel och James Bond.

– Enligt den europeiska traditionen ska regissören vara trogen och sann mot sin världsbild. Man ska vilja något med innehållet i filmen och man ska ge av den erfarenhet man har. Det är det som är skillnaden mellan det europeiska och det amerikanska.

”Är en bekräftelse”

Det innebär inte att han inte värdesätter Hollywoods hyllningar.

– Det är så jävla skönt att ha det gjort, säger han om dom tre nomineringarna.

– Det är en bekräftelse på att man får komma in i det där rummet, att få vara på samma ställe som ”Topgun: Maverick”.

Han ler.

– Den representerar ju inte alls det jag tycker. Dom har såna otroliga marknadsföringsbudgetar. Jag är stolt över att vår film har tagit sig in där trots att vi är på en helt annan nivå i filmbranschen.

Ruben Östlund sticker inte under stol med att ”Triangle of sadness” är underdog på Oscarsgalan.

Ändå kommer han att förbereda ett tacktal.

– Det ska jag göra. Jag vill inte stå där uppe och improvisera fram något.

På frågan om han och dom andra har något gemensamt upptåg planerat utanför Dolby Theatre, likt det högljudda grupp-pepp hans gäng från ”Turist” svarade för på Golden Globe-galan 2015, skiner han upp.

– Nej, men du väckte du en tanke. Det är klart vi ska hitta på något speciellt. Det kan bli en grej för er i medierna att följa upp.

Vi gör oss redo för att gå ut och ta några bilder i hotellträdgården när han får höra att skådespelarna som ska med på galan är nervösa.

– Jag ska ta hand om dom. Annars kan det bli lite som med barn på barnkalas. Om dom är för finklädda slutar dom leka, säger han.

– Man måste faktiskt gå på några galor innan man har kul. Jag ska hjälpa dom.

Ruben Östlund.