"Håkan verkar vara kvar i sitt pojkrum"

Sofia Sundström/TT

Publicerad 2020-05-13

En missförstådd och okysst gosse kvar på pojkrummet, eller en megakommersiell gigant med väl uttänkt marknadsföringsstrategi?

Med sitt genuina tilltal har Håkan Hellström sålt ut Ullevi efter Ullevi – och bilderna av honom är många.

Nu firar han 20 år som soloartist.

År 2000 släppte den tidigare Broder Daniel-basisten och Honey is Cool-trummisen sitt första soloalbum "Känn ingen sorg för mig Göteborg", därefter har recensenterna ofta överöst Håkan Hellström med högsta betyg.

14 år efter debuten lockade trebarnsfarsan från Västra Frölunda en rekordstor publik till Ullevi – sedan dess har det inte sett ut att finnas något stopp för hur ofta han kan sälja ut arenan. Men så kom en global pandemi emellan Håkan Hellström och hans 20-årsjubileum.

Den första delen av albumet "Rampljus", som i ett coronafritt universum skulle peppa fansen inför sommarens konserter, släpps på fredag. Redan nu är singlarna "Tillsammans i mörker" och "Studentfylleflaken" ute – den första med perfekt tajmning, enligt musikjournalisten Annah Björk.

– "Tillsammans i mörker" kom precis när vi gick in i det väldigt kompakta coronamörkret. Det kändes tryggt med Håkan Hellströms klassiska rock- och popmusik och det hörs på låten att han har gått tillbaka och samarbetat med Jocke Åhlund, säger hon.

Stormar alltid

Den mer avskalade "Studentfylleflaken" fick däremot kritikerna att plocka fram sågen. Musiktidningen Gaffa utnämnde singeln till "sämst just nu", medan Hymns skribent gav Gaffas recension samma betyg. Göteborgspostens Johan Lindqvist, som länge har bevakat Håkan Hellström, menar att starka känslor kring artisten hör till vanligheterna.

– Det stormar alltid kring honom, vad han än gör. Från det gamla, att han inte kan sjunga, till att det är hyperkommersialiserat, till att han var bättre förr, till att Woah Dad (skivbolaget) är falska på olika sätt. Det har alltid väckt känslor, och det är inget nytt för en så stor artist, säger han.

I takt med att konserternas storlek växte, började Håkan Hellström dra sig undan från medierna. Under de senaste åren har han främst kommunicerat via sina egna kanaler, och fansen har fått knapphändig information om tankarna bakom den nya plattan. Någon som däremot vet allt om skivan är producenten Jocke Åhlund.

– Det första jag sade till Håkan var "Nu får vi kavla upp ärmarna och spotta i nävarna ordentligt om det ska bli någonting av det här". Men det blev ju en skiva av det också till slut, säger han till TT.

"Han är funky"

Jocke Åhlund beskriver "Rampljus" som "ganska strippat" och mer "loose" än "2 steg från Paradise", som de gjorde tillsammans för tio år sedan.

– Jag gör mycket, och har lurat Håkan till att spela mycket gitarr, för jag tycker att han gör det jävligt bra. Han har inte så mycket självförtroende där, brukar mest säga "Nä, gör det du, jag är inte bra". Fast han är funky, det hörs att han är gammal trummis, säger Jocke Åhlund.

"Hans tystnad är konstig"

Annah Björk har följt Håkan Hellström från genombrottet under 20-årsålderns romantiserade uppvaknanden, till medelålderns livskriser. Hon är kritisk till att Håkan Hellström ofta förmedlar bilden av sig själv som en underdog, eftersom han på samma gång är en av Sveriges mäktigaste artister.

– Håkan Hellström verkar vara kvar i sitt pojkrum på något vis, även i mellansnacken på Ullevi är det som att han spelar rollen av att vara en olyckligt förälskad och missförstådd kille, säger hon.

Samtidigt finns det ett helt pr-maskineri kring honom för att skapa hajp för Ullevi-biljetterna, enligt Annah Björk. Hon frågar sig vem Håkan Hellström är i dag – och var han står i olika frågor.

– Det finns så mycket marknadsföringsidéer kring Håkan att man undrar var den här genuina artisten som alla vill ha är. Om det är någonting som står emot Håkan Hellström och hans framtid så är det att han är dold bakom sitt skivbolag. Jag tror att han skulle tjäna på att komma ut och prata lite. Hans tystnad är bara konstig, säger hon.

Följ ämnen i artikeln