Thomas, 67, om kravet från Bingolotto: ”Dåligt”

Uppdaterad 2018-12-22 | Publicerad 2018-12-09

Thomas Wallin, 67, löste ”Bingolottos” julkryss och skickade in kodordet från sin telefon.

Då fick han svaret att han måste ha Swish för att kunna delta – något som inte framgick i julkalendern han hade köpt för hundra kronor.

– Som det är nu kanske det ligger ett lottnummer åt mig som är värt 250 000, säger han.  

I årets upplaga av ”Bingo­lottos” julkalender finns det utöver 24 skrapbara luckor även information om hur man deltar i ett julkryss, där man har chans att vinna 250 000 kronor.

Något som 67-årige Thomas Wallin från Visby har gjort.

Efter att ha löst krysset skickade han in kodordet och sitt personnummer. 

”När du sms:ar ett korrekt svar får du ett lottnummer skickat till din mobil och kan direkt se i dragningslistan om du har vunnit”, stod det i julkalendern.

Men trots att hans kodord var rätt fick Thomas inget lottnummer – eftersom han inte har appen Swish i sin telefon.

Att det krävs Swish för att kunna delta i krysset var dock inget som stod i jul­kalendern.

– Det framgår ju ingenstans. Som det är nu kanske det ligger ett lottnummer åt mig som är värt 250 000, säger Thomas Wallin. 

”Inte möjligt att lösa”

Henrik Lindroth är marknadschef på Folkspel som arrangerar ”Bingo­lotto”: 

– Tyvärr är det bara Swish vi har möjlighet att erbjuda som betalnings­medel. När vi tryckte den här kalendern i somras trodde vi att vi skulle kunna ha andra betalningssätt. Men nu var det bara Swish som var möjligt, tyvärr.

Han fortsätter:

– Hade vi vetat det vi vet nu redan i somras hade vi skrivit att Swish är enda möjligheten. Vi hade hoppats att man skulle kunna betala via vanligt sms också, men det var tyvärr inte möjligt att lösa.

”Förlorar ingenting”

Henrik Lindroth säger att Thomas Wallin och alla andra som har köpt jul­kalendern, men saknar Swish, inte behöver känna sig snuvade på konfekten.

– Kalendern han har köpt förlorar han ingenting på. Vill man vara med i julkrysset så är det ett helt separat spel. Och det framgår, det står att varje sms kostar tio kronor plus eventuell trafikavgift. Julkalendern agerar bara som annonsblad för just det spelet.

Thomas vet inte riktigt vad han ska säga om svaret.

– Det är väl en förklaring i alla fall, men det är i och för sig en dålig förklaring.

Följ ämnen i artikeln