En komisk olycka

SVT hade en idé med ”Inför Eurovision” i år.

Det gick väl så där.

Vi tar det från början.

Inget har förändrats. Årets Eurovision Song Contest i Rotterdam är inställt.

I stället får tv-publiken rösta fram sin favorit i en app.

Vinnaren avslöjas i programmet ”Sveriges tolva” på torsdag. En sorts final med de 25 bidragen som fått flest poäng.

Vilka bidrag som skulle ha tävlat i år presenterades som vanligt i uppsnacket ”Inför Eurovision”.

Några frågor på det? Jo tack, det blev en del.

”Inför Eurovision” brukar vara ett vanligt och puttrigt program där bidragen gafflas igenom, och inget mer med det.

I år var dock SVT tvungna att snabbspola sig igenom de 41 låtarna i ett och samma program. Annars hade vi haft ett coronavaccin innan det var klart.

Till sin hjälp hade programledarna David Sundin och Christer Björkman ett gäng ”sofftyckare”. I dessa ingick bland andra Ace Wilder, Linda Bengtzing, Parisa Amiri, Johanna Nordström samt en ung dunderduo, nioåringarna Tim och Baxter.

I SVT:s nya satsning ”Inför Eurovision” körde man med sofftyckare.

Ett hetare debattämne än ett feministiskt flaggbidrag

Resultatet? Det liknade en 90 minuter lång reaktionsvideo på Youtube, eller röran i Janne Långbens husvagn. Tanken var säkert att gestalta diskussionerna och åsikterna om bidragen hemma i tittarnas soffor.

Sofftyckarna ploppade upp och ner och blev snabbt ett hetare debattämne än ett feministiskt flaggbidrag av Loreen. Publikens ilska gick nästan att ta på.

Antar att reaktionerna beror på vilka förväntningar som fanns på programmet. Ville man verkligen lyssna på bidragen blev soffgrupperna ett störigt och obegripligt pladder som ofta landade i frågan:

Vilka är de där?

Och, nej, det fungerar inte att låta folk kommentera bidragen medan de pågår. Inte som ett underlag till en tänkt ”final” på torsdag. Det säger sig självt.

Att bidragen sedan inte ligger i samma bokstavsordning i appen, denna förbannade och ständiga appjävel, skapar en komisk förvirring.

Finns nog en anledning att alla eventuella proffsåsikter alltid har placerats mellan låtarna i liknande program.

Nu blev det ett feltänkt kaos som riktade sig till fansen som redan har sett allt. Och hur många är de, egentligen?

De var programmets ryggrad

Nåja, tävlingen finns ju egentligen inte år, vilket också kan vara värt att komma ihåg. Den största skandalen var annars att soffgrupperna kom fram till följande topp fem:

1. Island 2. Ryssland 3. Malta 4. Österrike 5. Frankrike

Österrike och Frankrike? Vad var det som gick snett där? Drack ”juryn” tråksprit under inspelningen?

Var är, exempelvis, Bulgarien? Om inte den bulgariska Billie Eilish-kopian och hennes dystra vaggvisa får en pallplats på torsdag är det något som är fel.

Barnen Tim och Baxter och deras recensioner var programmets ryggrad. De såg på bidragen med mer klarsynta och oförstörda ögon.

”Hon ligger ju bara där i ett badkar”. (Om Azerbajdzjan.) ”Snygg bakgrund med trädet”. (Om Bulgarien.) ”Om man sitter i häktet är det här kanske bra.” (Om Georgien.)

Och mina två favoriter:

”Oooooooh!” (när Eiffeltornet tänds upp av fyrverkerier i den franska videon) och ”Ser ut som Stefan Löfven på långt håll” (om finska artisten Aksel Kankaanranta).

Vad lärde vi oss av detta? Att Islands retrofuturistiska pyjamaslajv är storfavoriter för den svenska tolvan och att Ryssland slåss om årets garv mot Litauen.

Spänningen stiger inför torsdagens slutresultat.

Kan det bli en lika underhållande olycka?

Tim och Baxter med den bulgariska Billie Eilish-kopian i bakgrunden.