Google stänger av Viagogo – i hela världen

Tusentals svenskar lurade av biljettåterförsäljaren

Publicerad 2019-07-17

Hundratals nekades inträde till Ed Sheerans konsert på Ullevi efter biljetthaveriet.

Nu senast sålde den kritiserade sajten barnbiljetter till Gyllene Tider – för 2222 kronor.

Nu stänger Google av biljettåterförsäljaren Viagogo.

Nu agerar Google mot biljettåterförsäljaren Viagogo.

Från och med onsdagen har biljettförsäljningstjänsten avstängd från att annonsera på Google-sök i hela världen.

– När folk använder vår plattform för att få hjälp med att köpa biljetter vill vi att de ska kunna förlita sig på att saker och ting blir rätt. Vi har därför strikta policyer på plats och ingriper när vi ser att en annonsör bryter mot dem, säger Joakim Larsson, kommunikationschef på Google i Sverige och Finland.

Nekades inträde till Gyllene Tider

Kritiken har funnits mot företaget i flera år.

Så sent som för en vecka sedan blev Magnus Eriksson, 52, nekad inträde på Gyllene Tider. Det efter att ha köpt två biljetter för 2 222 kronor på sajten. Biljetterna visade sig vara barnbiljetter.

– Entrévärden sa att det var 30-40 stycken som kommit med samma pappersbitar som jag. Det är så här jämt tydligen. Det är för jävligt, sade han till Aftonbladet då.

På Konsumentverkets varningslista

Han var den senaste av en lång rad svenskar som lurats av sajten.

Förra året nekades hundratals inträde till Ed Sheerans konsert på Ullevi då det stod fel namn på deras biljetter.

Och även internationellt har sajten fått massiv kritik. Under fotbolls-VM 2018 gick Fifa så långt att de stämde sajten.

Sajten beskriver sig själv som världens största andrahandsmarknad för biljettförsäljning.

Anmälningarna till Konsumentverket har rasat in mot sajten de senaste åren. I februari i år sattes företaget upp på Konsumentverkets varningslista.