TV4-satsningen bad familjeföretag om 1 350 gratis mackor

”Hade jag varit Nour El Refai så hade jag inte tyckt att det varit så kul att användas som morot i ett tiggarbrev”

Publicerad 2020-12-11

TV4-satsningen bad ett familjeföretag om 1 350 gratis mackor.

Ersättningen? Att kanske få synas på kändisars Instagram.

”Det har blivit fel. Vi kommer att be restaurangen om ursäkt,” skriver Fremantles produktionschef i ett mejl till Aftonbladet.

Johan Lind, delägare av Scandwich.

Klockan 22.12 i onsdags kväll fick Johan Lind, delägare på mackrestaurangen Scandwich i Stockholm, ett mejl. Tv-produktionsbolaget Fremantle, som ligger bakom jättar som ”Idol”, ”Talang” och ”Bonde söker fru”, stod som avsändare. De höll på med sin nya tv-satsning ”The masked singer”, som beskrivs som en sångtävling under total anonymitet som ska gå på TV4 till våren, och undrade om Scandwich skulle vilja vara intresserade av att sponsra produktionen med över ett tusen mackor.

– Jag blev otroligt provocerad, säger Johan Lind.

– Att de mitt under en pandemi har mage att tigga gratis mat, när de är ett stort företag som har all möjlighet att betala för sig. Ska man göra en sådan produktion så får man ju budgetera för att folk ska äta. Man kan ju inte förlita sig på allmosor.

– Det är nu i den andra vågen som det är tufft på riktigt. Det går stadigt neråt och det vänder inte heller, så att i ett sådant läge vända sig till restaurangbranschen och tigga gratis det är bedrövligt.

”The masked singer” har blivit en succé internationellt.

”Skulle behöva ha stängt”

Produktionen skulle behöva mackor åt 150 personer under nio inspelningsdagar – totalt minst 1 350 stycken. Det skulle tvinga familjeföretaget, som Johan startat med sina två bröder, att stänga igen.

– Det är sinnessjukt mycket. 150 mackor gör vi på en ganska bra dag så då skulle vi behöva ha stängt för att göra gratis grejer till dem, säger Johan Lind.

Utöver 120 produktionsmedarbetare så skulle mackorna bland annat gå till programledaren David Hellenius och jurymedlemmarna Felix Herngren, Pernilla Wahlgren, Måns Zelmerlöw och Nour El Refai.

”Vi kommer tyvärr inte kunna exponera er produkt i tv, men vi har fem härliga profiler och 120 personer som jobbar i produktionen som kommer få ta del av ert snacks, så ni kommer att få spridning på så sätt i stället,” står det i mejlet.

Pernilla Wahlgren, Måns Zelmerlöw, Nour El Refai och Felix Herngren.

Nour ”morot i tiggarbrev”

”Kan hända att er förpackning syns i några av våra profilers sociala medier om de lägger ut något när de är i sina loger, men det är ingenting vi kan garantera eller lova.”

– Varför skulle Felix Herngren ta en bild på ett fikabord och lägga upp? säger Johan Lind.

– Hade jag varit Nour El Refai så hade jag inte tyckt att det varit så kul att användas som morot i ett tiggarbrev från en tv-produktion. Det är inget ädelt sammanhang.

Det är inte första gången Scandwich fått förfrågningar om sponsring med mackor till produktionsbolag.

Johan Lind.

– Det brukar vara så att ”vi har en tajt budget men vi kommer tio personer och käkar, kan ni bjuda på dricka?” säger Johan Lind.

– Det finns någon sorts underförstådd mening att de tror att de är upphöjda och att alla liksom bryr sig om deras verksamhet, men min verksamhet är att sälja mat, inte att sponsra en random reklamfilmsproduktion. Och det här tar ju priset, när man rakt ut vill ha gratis och på ett ganska fult sätt använder kända människors namn.

Fremantles produktionschef Mathias Hansson förstår kritiken. Han säger att det var ett misstag som man nu kommer att se över så att det inte sker igen.

”Det här har blivit fel. Vi är många som jobbar i en produktion,” skriver han.

”Vi förstår restaurangens reaktion och har sökt dem för en ursäkt. Vi kommer be restaurangen om ursäkt och se över hur rutinerna ser ut.