Alex och Sigge klandras för alkoholreklam

Beskrev sprit som ”poppis” och rekommenderade att beställa hem till midsommar

Uppdaterad 2021-06-13 | Publicerad 2020-06-24

Alex Schulman och Sigge Eklund.

I ett inslag påstods man bli ”poppis” om man beställde en viss typ av sprit till midsommar.

Nu klandras podcasten ”Alex och Sigge” av Konsumentverket.

Alex Schulmans och Sigge Eklunds podcast klandras återigen av Konsumentverket för reklam.

I början av 2019 klandrades bolaget bakom den populära podcasten, Perfect Day Media, för spelreklam som saknade information om åldersgränser. Den här gången är det istället alkoholreklam som fått Konsumentverket att gripa in mot ”Alex och Sigge”.

I ett inslag med reklam för snapsen Swedish Tonic Gin & Tonic Snaps påstods man bli populär och få sina gäster på gott humör om man serverade just den spritsorten, bland annat med orden:

”Förstår du hur poppis du blir som värd?”

Konsumentverket reagerar också på att reklaminslaget avslutades med orden:

”Om ni beställer den nu så får ni då hem den till midsommar.”

Får sprit att förnippas med högtider

I sitt beslut skriver Konsumentverket att reklamen strider mot alkohollagens krav om att ”särskild måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter” och att alkoholreklam ska vara saklig och informera om varan, utan att anspela på känslor eller stämningar eller uppmana till bruk.

Dessutom anser Konsumentverket att reklamen i ”Alex och Sigge”-podcasten strider mot verkets egna allmänna råd om att alkoholdrycker inte ska förknippas med högtider i sin marknadsföring.

Konsumentverket riktar sitt klander främst mot sprittillverkaren Swedish Tonic AB, men anser att Perfect Day Media är medansvariga eftersom de producerat podcasten där reklaminslaget sänts.

Swedish Tonic AB och Perfect Day Media har på sig fram till den 27 juli att svara på kritiken. Därefter kommer Konsumentverket att bestämma om ytterligare åtgärder ska vidtas.

I ett mejl till Aftonbladet skriver Perfect Day Medias innehållschef Karolina Sandberg att bolaget förstår kritiken.

”Vi gjorde en felaktig bedömning inom ramarna för särskild måttfullhet och välkomnar Konsumentverkets granskning. I samband med att vi mottog skrivelsen valde vi därför att omedelbart plocka bort reklaminslaget helt”, skriver hon.