Nicole Falciani kritiserar Margaux Dietz samarbete

Modejätten Calzedonia får hård kritik: ”Aldrig fått ursäkt”

Uppdaterad 2019-06-26 | Publicerad 2019-06-24

För två år sedan avbröt Calzedonia samarbetet med Nicole Falciani för att hon ”var för tjock”.

Nu kritiserar hon influencern Margaux Dietz som blivit ambassadör för företaget.

”Jag vill bara förtydliga att jag kritiserar samarbetet denne influencer gör, inte denne som person”, skriver Nicole Falciani på Instagram.

I mars 2017 avslutades samarbetet mellan den italienska modejätten Calzedonia och influencern Nicole Falciani. Företaget tyckte nämligen att hon ”var för tjock”, något som Falciani skrev om på Instagram vid tillfället.

”I morse fick jag ett mejl där de påstår att jag är för tjock. Eller i mejlet stod det inte att jag var för tjock, de sa det på ett mycket trevligare sätt och skrev att de tyckte att min kropp förändrats lite för mycket sedan förra året och att deras produkter kräver viss fysisk framtoning för att framhäva produkten”, skrev hon.

Falciani valde att bojkotta företaget för all framtid. Nu riktar hon kritik mot influencern Margaux Dietz, 28, som för drygt en vecka sedan meddelade att hon blivit ambassadör för Calzedonia.

På sin blogg skriver Dietz att hon ställde många frågor till företaget för att få en inblick i hur de jobbar för att inkludera alla kvinnor, och att hon var nöjd med svaren hon fick.

”Dessa incidenter har tagits hand om och framåt fokuserar Calzedonia på att vara tydliga med att de älskar och inkluderar alla sorters kvinnor och kroppar. Jag älskar deras produkter och står absolut bakom det här samarbetet”, skriver hon bland annat.

Margaux Dietz får kritik

Samarbetet har dock fått hård kritik från flera såväl följare som influencers. Nicole Falciani är en av dem som kritiserar samarbetet och skriver i ett inlägg på Instagram att man som influencer har ett ansvar med vilka man samarbetar med.

”Särskilt när det handlar om något så känsligt som kvinnokroppen. Pengar är inte allt och jag tycker det är problematiskt när andra influencers väljer att samarbeta med ett sådant företag, skriver hon och fortsätter:

”Jag vill bara förtydliga att jag kritiserar samarbetet denne influencer gör, inte denne som person”.

Det som Falciani är mest kritisk mot är att företaget sagt till Dietz att ”det inte är så de jobbar. Att det begicks ett fel”.

”Men jag har aldrig någonsin fått en ursäkt eller ens ett ANTYDANDE från detta företag att dom gjort fel. Så om det som hände mig är ett ”misstag” varför mailade eller ringde INGEN från företaget och bad om ursäkt?”.

Nöjesbladet har sökt Margaux Dietz och efter att den här artikeln ursprungligen publicerades svarade hon via mejl:

”Jag och Nicole ligger på samma bloggportal ELLE så jag var väldigt tydlig och frågade om detta var löst innan jag tackade ja och fick svaret att allt var ok sedan länge. Jag litar på ELLE eftersom dom har hand om oss båda, Nicole och jag har inget bråk.”

Nöjesbladet har också sökt representanter för klädföretaget.

Följ ämnen i artikeln