Stark säsong – men nu måste ”Idol” göras om

Det sega formatet till trots har årets ”Idol”-säsong varit en av programmets starkare, vilket kvällens final tydligt visade.

Mycket ont har sagts om årets ”Idol”, mest på grund av höstens nya upplägg.

Men faktum är att programmet just i år har haft fler ljusglimtar än på länge. Den breda mångfalden bland deltagarna har varit en av dessa. Det spelar ingen roll vad man som tittare brukar dras till. Känslosamma ballader? Excentriska nummer? Uppfriskande country? Storslagen pop? Den här gången har det funnits en favorit för alla.

De fyra jurymedlemmarna har ofta varit konstruktiva i sin kritik samtidigt som de har försökt att framhäva idolernas personlighet, i stället för att forma dem efter en färdig mall.

Och Pär Lernström har gjort ett lika strålande och närvarande jobb som vanligt, i år med extra energi från Anis Don Demina.

90 minuter långa fredagsfinaler och bara sju (!) minuter av musik

Om programmet fortsätter att ta vara på sina positiva sidor kan det absolut finnas en framtid. Men ja, givetvis behöver man tänka om formatet. I en tid när allting ska konsumeras snabbt och enkelt fungerar det inte med 90 minuter långa fredagsfinaler och bara sju (!) minuter av musik. Eller veckolånga röstningssystem heller för den delen. På så sätt behöver ”Idol” både förnyas och komprimeras.

Ändå slutade säsongen i en mäktig final som kunde avgöras hur som helst. Samtidigt spelade resultatet ingen större roll, för när stod två lika färdiga artister i en ”Idol”-final senast?

Birkir Blaer, vinnare av ”Idol” 2021.

Även med ”Idol”-förbannelsen hängandes över sig lär framtiden inte bli annat än strålande för både Birkir och Jacqline. Den förstnämnda har levererat överväldigande sångprestationer vecka efter vecka, medan den senare bjudit på stora framträdanden av internationell klass.

Och så även i kväll. Gör man en lista över de bästa röstinsatserna i programmet historia hamnar både Birkirs ”It's a man's world” och Jacqlines ”God is a woman” någonstans i toppen.

Mindre kan man säga om ”Weightless”, men där har vi bara låten att beskylla. Ytterligare något för ”Idol” att jobba på: nästa gång får vinnarlåten gärna ha överlevt år 2004.