Efter boken och filmen – ”Hundraåringen…” blir även teaterpjäs

Claes Malmberg gör enmansföreställning

Uppdaterad 2022-03-02 | Publicerad 2022-01-27

Claes Malmberg sätter upp ”100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann” på Tjolöholms slott.

Först kom boken. Sedan filmen. Båda enorma framgångar.

Nu blir ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” pjäs – med Claes Malmberg, 60.

– Ju mer vi pratat om det, ju mer trygg känner jag mig om att det går att göra en enmansföreställning på ett bra sätt, säger han.

Vi i sammanhanget, är Niklas Holtne och Claes Malmberg. De har jobbat ihop förr. Holtne står för dramatisering och regi och pjäsen blir årets sommarföreställning på Tjolöholms slott på västkusten 30 juni-7 augusti. Där det alltså blir världspremiär på denna pjäsversion av historien.

– United Stage har haft rättigheterna utan att riktigt veta vad de ska göra av det. På lite olika vägar kom det till oss, säger Claes.

– Jag läste Jonas Jonassons bok när den kom (2009) och tyckte den var underhållande. Det är inte ofta man skrattar när man läser en bok. Filmen (2013) tyckte jag också om, Robert Gustafsson gjorde det jättebra.

Claes Malmberg som 100-åringen.

För de som händelsevis missat vad det handlar om:

Allan är 100-åringen som lämnar ålderdomshemmet och åter börjar ställa till det, samtidigt som han ser tillbaka på ett liv fullt av möten med allt från Josef Stalin och Winston Churchill, till Ronald Reagan och Tage Erlander. Ja, så råkar han uppfinna atombomben också. En härligt galen skröna.

– Robert fick sitta i sminket längre, jag får slita med att spela alla rollerna. Jag kan ju inte sminka om mig, utan får ändra med små medel, kläder, dialekter och så. Men teater har inte samma krav på realism, det är friare på det sättet, säger man att man föreställer någon, går folk med på det i bästa fall.

Allan älskar dynamit. Kommer det att smälla på scenen också?

– Det har vi inte löst ännu, vi får väl hoppas på en slug scenograf, så att det kommer att smälla.

Att det går att göra om en succébok om många personer till en enmansföreställning, visade Johan Rheborg med ”En man som heter Ove” för sju år sedan.

– Jag såg tyvärr inte den, men har hört mycket bra om den, säger Claes, som nu alltså ska växla mellan massor av roller, inklusive en elefant.

– Jag är 60 nu, klarar jag detta, kan jag väl få gesällbrevet som färdigutbildad skådespelare, säger han och skrattar.

Claes Malmberg.