Publicerad:
Uppdaterad:

Nytt besked från Comhem – TV4 förlängs i två dygn

Kanalerna skulle slocknat vid midnatt

Av: Rosanna Berg

Publicerad:
Uppdaterad:
TV4-huset.
Foto: Margareta Bloom Sandebäck
TV4-huset.

Comhem och TV4 har fortfarande inte kommit överens.

När avtalet löpte ut vid midnatt skulle egentligen TV4-kanalerna försvunnit för omkring 2,1 miljoner Comhem-kunder. Men nu meddelar de en tillfällig lösning över helgen.

”Något nytt avtal är ännu inte undertecknat, men parterna har kommit överens om att förlänga det befintliga avtalet till klockan 23:59 den 1 november 2020”, skriver Comhem i ett mejl till sina kunder.

Förhandlingarna mellan tv-och internetleverantören Comhem och Telia-ägda TV4 pågår fortfarande. Däremot slocknade aldrig TV4-kanalerna klockan 23.59 för de omkring 2,1 miljoner Comhem-kunderna.

Strax efter midnatt gick det fortfarande att se långfilmen på TV4 och ett mejl gick ut till berörda kunder.

”Något nytt avtal är ännu inte undertecknat, men parterna har kommit överens om att förlänga det befintliga avtalet till klockan 23:59 den 1 november 2020.”

– Det är bra att vi har kommit överens om att tillfälligt förlänga avtalet så att vi kan förhandla fram ett avtal som båda parter är nöjda med. Nu hoppas vi att vi kan komma överens, så att våra kunder kan fortsätta att se kanalerna även efter söndag natt, säger Samuel Skott, kommersiell chef på Comhem.

Tidigare information

Under fredagskvällen skickade Comhem ut ett sms till sina kunder:

”Tyvärr har Telia tackat nej till att förlänga det avtal vi kom överens om i december 2019, vilket sannolikt innebär att TV4 och Cmores kanaler tillfälligt släcks från och med 23.59 ikväll. Vi förstår och beklagar att detta drabbar dig som kund”.

Kommunikationsansvarig på Comhem Joel Ibson, menar att förhandlingarna mellan parterna i stort sett var klara redan i december.

– Vi hade ju långa diskussioner med TV4 i december och kom tillslut överens med ett avtal som vi nu hoppats kunna förlänga för att slippa ytterligare vändor på det här sättet. Men nu har Telia i stället återkommit med en kraftig prisökning och därför har förhandlingarna börjat dra ut på tiden, säger han.

Foto: TV4
Strax innan kl 23.59 fick tittarna detta meddelande.

Tillfällig lösning

Som svar på frågan vad Comhems kunder kan göra om TV4:s kanaler faller bort i helgen svarade kommunikationsansvarig på TV4 Charlie Forsberg, i ett sms:

”Skulle Comhems kunder bli av med TV4 mitt under en pågående global pandemi kommer tittarna att kunna se den linjära TV4 kanalen gratis på TV4 Play, precis som på en vanlig TV. Men vi hoppas verkligen att inte Comhems kunder ska drabbas av en släckning igen.”

Läget verkar vara fortsatt oförändrat enligt ett sms från Joel Ibson: ”Inget nytt från oss på den fronten”, skrev han på fredagseftermiddagen.

Här är den senaste informationen från Comhem.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN