Bekräftat: TV4-kanalerna släcks

Com Hem: ”Påbörjade samtalen har inte resulterat i en överenskommelse”

Uppdaterad 2019-12-11 | Publicerad 2019-12-10

Nu är det bekräftat.

Inatt släcktes TV4 för en tredjedel av Sveriges hushåll.

– Det är naturligtvis jättetråkigt och ett misslyckande för alla parter att vi landar i det här, att kunderna hamnar i kläm, säger Viktor Wallström, kommunikationsdirektör Tele 2.

Bråket har varit långdraget. Förhandlingarna som har pågått mellan Tele 2/Com Hem och Telia/TV4 har strandat helt.

”Tyvärr har de påbörjade samtalen ännu inte resulterat i en överenskommelse om de rättigheter våra kunder efterfrågar. Detta innebär att vi tvingas släcka kanalerna i kväll kl. 23:59 den 10 december” skriver Com Hem i ett pressmeddelande.

”Ett misslyckande för alla parter”

Under tisdagskvällen träffade Tele 2:s vd Anders Nilsson Telias tillförordnade vd, Christian Luiga, och Casten Almqvist, affärsområdeschef för media på Telia och vd för TV4, för en första diskussion kring rättigheterna. Men något beslut kom de inte fram till.

”Vi ser positivt på att vi haft en första seriös dialog med Telia om ett förnyat avtal. Det är dock ett misslyckande för alla parter att kunderna hamnar i kläm, då vi ännu inte lyckats hitta en långsiktig lösning som säkerställer TV4s tillgänglighet, och valfriheten för Sveriges tv-tittare. Vi kommer fortsätta göra allt vi kan för att hitta en långsiktig lösning som gör TV4 tillgänglig för alla, och under tiden kommer vi självklart kompensera våra kunder så gott vi kan”, säger Anders Nilsson, vd på Tele2-koncernen, i ett pressmeddelande.

Ersätter kunderna

I pressmeddelandet meddelar Com Hem och Boxer att de kommer ersätta de påverkade kanalerna med annat innehåll och förmåner. Detta är punkterna:

  • Com Hem och Boxer frivisar en stor mängd linjära tv-kanaler för samtliga betalande kunder.
  • Premiuminnehåll från C More ersätts med motsvarande innehåll från Viasat.
  • Bredbandskunder med FiberKoax får 100 Mbit snabbare uppkoppling i hemmet.
  • Alla Com Hem- och Boxer-kunder med mobiltelefoni från Tele2, Comviq eller Com Hem får obegränsad mobildata.

Hur länge kommer kanalerna vara nere?

– Det går inte att säga, förhoppningen är att det ska lösas så fort det bara går. Nu har vi fullt fokus på att lösa det här, säger Viktor Wallström, kommunikationsdirektör Tele 2.

TV4:s svar

Kort efter beskedet om att TV4 släcks för Com Hems kunder gick Casten Almqvist till attack mot Com Hem, där han påstår att: ”Com Hem stjäl julen från miljoner svenskar”.

”Det här är ett riktigt tråkigt och onödigt beslut. Det är en sak att vi inte kommer överens, men det är oansvarigt att låta det gå ut över tittarna. Vi har gett Com Hem möjlighet att fortsatt att visa TV4 fritt fram tills den 10 januari. Att de inte ens väljer att ta emot denna julklapp visar att de hellre ställer in TV-julen för de miljoner svenskar som är deras egna kunder än att hitta en lösning” skriver han i ett pressmeddelande.

”Svårt att förstå deras beteende”

Casten Almqvist menar dessutom att kanalens beslut att inte acceptera ”julklappen” från TV4, att få sända utan avtal fram till 10 januari, är obegripligt.

– Vi har uppriktigt sagt svårt att förstå deras beteende. De har återkommit att de vill nya rättigheter som de inte har i dag. Vi förstår inte att de vill ha helt nya rättigheter, men utan att vilja betala för detta. Det är ett väldigt ovanligt beteende, säger han och fortsätter:

– Det viktigaste nu är att ta hand om publiken genom jul och nyår. Com Hem betalar minst av alla svenska tv-distributörer. Till slut har vi svårt att förstå varför man straffar kunderna.

Hur ser du på framtiden?

– Svårt att säga, vi har gjort allt vi har kunnat. Fokus nu ligger uteslutande på vår publik, användare och partners. Att sia om Com Hems beteende är oerhört svårt just nu.

Men julen ser ut att vara räddad för de med tillgång till internet. TV4:s innehåll finns att se gratis på TV4 Play och kanalerna går att se på C More kostnadsfritt i två veckor.

Följ ämnen i artikeln