Vad vill Sveriges Radio med ”nya” P3?

Effie Karabuda: De fräscha dagarna är förbi

P3:s unga och fräscha dagar är förbi. Kanalen tappar både sin identitet och målgrupp i ett försök till att bli mer… Nä, jag vet inte ens vad P3 vill.

Nya P3 är till för den som är samhällsintresserad, gärna vill lära sig något och gillar att bli underhållen. Det vill säga varenda kotte på denna jord. Gud så toppen att P3 riktar sig till hela svenska folket – för det är ju inget som P1 redan jobbar med!

Sveriges Radios presskonferens om den nya satsningen gjorde mig inte direkt klokare. Kanalansvarig Caroline Pouron väljer att skrota ett gäng succéer som ”PP3” (vila i frid) och ”Relationsradion” och riskerar därmed att kasta ut barnet med badvattnet.

Vem har sagt att man måste lägga ner nästan allt? Otroligt ängsligt. Behåll bara programmen med stor fanbase och strunta i typ ”Ligga med P3” och annan obehaglig woke-journalistik.

 

Men i stället satsar man mer på poddarna som redan går som tåget. Medan FM ska sändas i fyra stora pass på morgonen, förmiddagen, eftermiddagen och kvällen. Egentligen är det inget fel med det här upplägget som verkar ha tagit inspiration från Storbritannien och BBC Radio 1. Förhoppningsvis lyckas även P3 värva proffsiga DJ:s som kan guida lyssnarna i olika genrer på ett hemtrevligt och avslappnat sätt.

Mycket av den förväntade framgången verkar dock hänga på profilerna som fortfarande är kvar, bland andra Hanna Hellquist. Hon ska leda eftermiddagsshowen ihop med Jörgen Lötgård och sin tax Ines. Japp, taxen Ines säljs in som en del av en programledartrio. Vem ska berätta för Caroline Pouron att hundar inte kan prata?

 

Det är också naivt att enbart förlita sig på kända röster. Hela P3:s framgång ligger i Hanna Hellquist och Kodjo Akolors stackars händer. Deras charm kan rädda det mesta, men det behövs tyngre artilleri för att överleva långsiktigt. Fast vem vet, när geniet Linnea Wikblad är tillbaka i ”Morgonpasset” kanske allt bara faller på plats igen.

Jag saknar tiden då kanalen skulle locka kidsen med Kardashian-skvaller, meme-humor och analsex-analyser. Allt var inte spot on, men det fanns åtminstone en tydlig riktning. Just nu är ovissheten P3:s största fiende.

Följ ämnen i artikeln