Feminismen driver våra framtidsfilmer

Jens Peterson får en försmak av framtiden

Kvinnokraft driver nya Mad Max.

Och många andra filmade berättelser.

En försmak av framtiden.

Furiosa (Charlize Theron) befriar förslavade kvinnor från skurkens harem i ”Mad Max: Fury road”. I den eländiga världen finns en dröm om ett annat samhälle. En fridfull idyll försvarad av kraftfulla kvinnor i olika åldrar.

Feminismen gör den här actionfilmen intressant. Annars är det en högljudd och enformig stuntmansövning där vi kan lista dumheter.

Mest korkat är att skurkarna anfaller tillsammans med en gitarrist. Jo. I en värld där energi är dyrbar väljer de att satsa elektricitet på en hårdrockare som spelar gräslig musik i fronten av en framrusande bil.

Toner som bara biopubliken kan höra. Rimligtvis når musiken inte de andra fordonen som dundrar fram.

I Sverige leder ”Mad Max: Fury road” biotoppen. I USA är den slagen av unga kvinnor som sjunger. ”Pitch perfect 2” är charmigt underhållande om a cappella-gruppen Barden Bellas.

Deras motståndare är en tysk sångtrupp, ledd av danska Birgitte Hjort Sørensen. En storväxt kraftmaskin som nästan kunde varit med i Mad Max. Hon och hjältinnan Anna Kendrick har några roliga dueller med sång och dialog kring sexuell förvirring.

I science fiction-filmen ”Tomorrowland” ger unga kvinnor hopp om framtiden. Nästa vecka kommer ”Spy”, där Melissa McCarthy visar agenterna Jude Law och Jason Statham hur fältarbete ska skötas. Skurken spelas av Rose Byrne.

Vi har haft flera sagofilmer i år med starka elaka kvinnor. Meryl Streep spelar häxa i ”Into the woods”, och har berättat att hon till sist kände att hon kan göra en sådan roll.

Det kanske underlättar att hon samtidigt spelat en mer ungdomlig kvinna. I sommarens ”Ricki and the Flash” spelar hon en rockstjärna som satsat på karriären, men börjar fundera över sitt livsval.

Måndagarna har två högprofilerade tv-serier. Danska ”Arvingarna”, med kvinnlig skapare, ställer intressanta moralfrågor kring lagom många rollfigurer. ”Game of ­thrones” tappar bort sig i alldeles för många historier och personer. Den höga budgeten används spekulativt för våld och omotiverade nakenbilder. Skräpig hårdrocks-tv.

Det är bara den där gitarristen med dubbla gitarrhalsar som fattas. Manligt buller för döva öron.

3 favoriter

CHARLIZE THERON

”Mad Max: Fury ­Road”

ANNA KENDRICK

”Pitch perfect 2”

BRITT ROBERTSON

”Tomorrowland”