Så ska SVT rädda schlagern

Publicerad 2016-03-05

Tar After Dark till hjälp i finalens mellanakt - för att inte riskera nytt fiasko

HALMSTAD. Med After Darks hjälp vill SVT rädda kvar schlagern i Melodifestivalen.

Nöjesbladet kan avslöja att Christer Lindarw kommer att medverka i ett medley i finalens mellanakt.

– Det här blev bestämt i veckan eftersom det inte är någon schlager med i finalen, säger en källa.

After Dark slogs ut ur Melodifestivalen med en sistaplats i den tredje deltävlingen, men nu kommer Christer Lindarw ändå att framträda i finalen.

Nöjesbladet kan avslöja att Lindarws dragshowgrupp är en del i planen att rädda kvar schlagerpubliken framför tv-apparaterna även fastän all schlager redan slagits ut ur tävlingen i år.

Ska hylla schlager i en mellanakt

Enligt Nöjesbladets uppgiftslämnare kommer After Darks framträdande vara crescendot i en mellanakt som består av ett medley med flera schlagerartister. Tanken är att hylla schlagergenren som så länge varit grundstommen i Melodifestivalen.

– Det här blev bestämt i veckan eftersom det inte är någon schlager med i finalen, säger en uppgiftslämnare med god insyn.

”Utdöende företeelse”

Efter den fjärde delfinalen gick Melodifestivalens exekutiva producent Christer Björkman ut och konstaterade att schlagern var en utdöende företeelse.

–  Vi började för 15 år sedan med en tävling där alla låtar var i genren schlager. Sedan har det gått stegvis, i år är sista steget taget där tittarna sagt att vi vill ha en popfestival, sa han.

Uttalandet gjorde förre skivbolagsbossen Bert Karlsson, med 17 Melodifestival-segrar i bagaget” upprörd:

– Det är Björkman som har dödat schlagern, sa han då.

Vill undvika nytt fiasko

Även den trogna schlagerpubliken har reagerat på Björkmans uttalande. Därför gör SVT nu allt för att undvika fiaskot från 2014, när Nour El Refai och Anders Jansson var programledare och finalen sågs av rekordlåga 3,3 miljoner tittare, sämsta siffran i modern tid.

För att inte tappa den trogna schlagerpubliken har man därför ägnat den senaste veckan åt att planera inför en mellanakt som ska tilltala Melodifestivalens kärnpublik.

– Vilka fler artister som ska vara med i medleyt är inte helt klart än, säger en källa nära produktionen.

Från SVT:s håll vill man inte uttala sig:

– Vi kommenterar inte innehåll i programmet så här långt i förväg, säger Lili Assefa, pressansvarig för Melodifestivalen.