Cissi Forss stoppas av SVT – gjorde reklam

Julkalender-profilen marknadsförde ny shopping-app

Uppdaterad 2018-12-22 | Publicerad 2018-12-08

Cissi Forss gör en huvudroll i julkalendern – och är samtidigt ansiktet utåt för en ny shoppingapp.

Nu stoppas reklamen av SVT.

– "Vi tycker inte att det är optimalt att kampanjen för Tise sammanfaller med sändningen av julkalendern", säger Lisa Andrae till Breakit.

Hon gör en av huvudrollerna i SVT:s julkalander ”Storm på Lugna gatan”.

Samtidigt är Cecilia Forss, 33, också ansiktet utåt för en ny shoppingapp, Tise, som lanseras som en konkurrent till jättar som Blocket och Tradera, skriver Breakit.

Nu stoppar SVT Cissi Forss från att användas i appens marknadsföring fram tills efter julafton när samtliga avsnitt av julkalandern har visats.

– Vi har inte haft kännedom om detta och för nu en dialog med Cecilia om hanteringen av kampanjen, säger Lisa Andrae, projektledare för julkalendern till Breakit.

Syns i appen

Appen Tise kommer från Norge och när den nu lanseras i Sverige har man valt Cissi Forss som frontfigur och bland annat medverkar hon i en reklamfilm för appen. I Apples Appstore är det också Cissis ansikte som syns när man söker efter appen.

När bolaget under torsdagen skickade ut ett pressmeddelande om Sverigelanseringen trycktes det på att Cecilia Forss är ”aktuell i årets julkalender”, skriver Breakit.

Delägare

I pressmeddelandet framgick också att hon själv är delägare i appen.

Men att göra reklam strider mot SVT:s strikta regler och efter att Breakit hört av sig till kanalen för att höra sig för om reklamsamarbetet hörde istället Sverigechefen för appen Tise, Veronika Kylbergh, av sig till sajten och meddelande att Forss ”inte får exponeras ihop med något annat företag fram tills 24 december”.

I et mejl till Breakit skriver Kylbergh:

”Detta är något Cissi missat att kommunicera till oss på Tise”.

Enligt Breakit har SVT och Forss kommit överens om att skjuta på marknadsföringen av appen till januari.