Stjärnan i första svenska Netflix-filmen: ”Det är ingen mellanmjölksfilm”

Publicerad 2021-02-14

Ett vanligt par åker på fjällsemester.
I den första svenska långfilmen på Netflix, ”Red dot”, slutar det med en kamp på liv och död.
– Det här är ingen mellanmjölksfilm, säger Nanna Blondell, en av filmens stjärnor.

Nanna Blondell.

Nej, huvudpersonerna i den första Netflix-producerade svenska långfilmen, med premiär i torsdags, har inte direkt någon anledning att börja gnola på Markoolio-refrängen Vi drar till fjällen, fest hela kvällen.
Anastasios Soulis och Nanna Blondell, båda 34, spelar paret som ska blåsa liv i förhållandet med en fjällsemester. De hamnar i konflikt med lokala jägare (Kalled Mustonen, Tomas Bergström). När ytterligare personer (Thomas Hanzon, Johannes Kuhnke, Anna Azcárate) träder in i handlingen, blir det ännu värre. Och våldsamt. Mycket våldsamt.

Varför ville ni göra filmen?
– Det liknade inte andra svenska manus man får. Och så var det Netflix, det attraherade mig att nå en större publik, säger Anastasios, ofta kallad ”Stasse”.
– Man kan ju se filmen textad över hela världen. Men jag vet att vi också har blivit dubbade till 30 språk, ska bli spännande att höra hur det låter, säger Nanna.

Började som barnskådis

”Stasse” har snart 50 film- och tv-roller bakom sig. Han började som barnskådespelare redan som 12-åring i Ulf Malmros ”Den bästa sommaren” mot Kjell Bergqvist. Många förknippar honom nog med Johan Falk-filmerna. Eller tv-serien ”Gåsmamman”, där han just nu spelar in sjätte säsongen.
Nanna har bland annat setts i tv-serierna ”Äkta människor”, ”Hassel” och ”Den inre cirkeln”. Är också med i kommande Marvel-filmen ”Black widow”, med Scarlett Johansson och Florence Pugh.

Anastasios Soulis.

”Red dot” är regisserad av Alain Darborg, som bland annat gjort tv-serien ”Alex”. Han utsatte skådespelarna för ordentliga strapatser, då många scener är inspelade på en glaciär utanför Bergen i Norge.

– Filmen var väldigt fysiskt ansträngande. Även om vi var påpälsade så var det många minusgrader hela tiden. Och två minusgrader kan kännas värre än 25, om man har en vindmaskin i ansiktet, säger ”Stasse”.

– Och vi filmade på avlägsna platser. En halvtimmes färd på snöskoter uppför berget. Skulle man in i värmen eller på toa fick man hålla sig. Filmteamet var ofta långt borta, för att de inte skulle synas i bild. Ibland stod vi ensamma i mörkret och väntade på att en drönare någon gång skulle dyka upp och filma oss, säger Nanna.

Våldsamma scener

”Red dot” har också några våldsamma scener av tortyrkaraktär som inte är att leka med, där en borrmaskin är inblandad.

– Det var några turer där hur långt vi skulle gå, hur långt man kan skruva till det, ibland är det uppskruvat till elva. Det är ingen film man ser utan att det sätter griller i huvudet på folk, säger ”Stasse”.
Ingen mellanmjölksfilm, som Nanna säger…