Närgången skildring av krigets helvete

Publicerad 2020-07-17

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

krigsaction

The outpost

Regi Rod Lurie, med Scott Eastwood, Caleb Landry Jones, Orlando Bloom.

USA:s krig i Afghanistan har med jämna mellanrum fått vara fond för heroiska krigsfilmer.

”The outpost” är annorlunda.

Krigets vansinne. Sällan har det skildrats så närgånget som under den sista timmen av den här verklighetsbaserade historien om ett slag vid Kamdesh i Afghanistan för elva år sedan.
USA hade byggt basen Outpost Keaton för att engagera lokalbefolkningen i olika samhällsprojekt. Den var dumt belägen, längst ned i en djup dal. Nästan omöjlig att försvara. När talibanska rebeller fick veta att basen skulle stängas ned, gick de till attack. Över 400 beväpnade soldater – mot 54 amerikaner.
Rod Lurie har tidigare mest gjort sevärda politiska dramer. Här visar han sig behärska även kraftfull action. Han tar oss med rakt in i det helvete det måste vara att bli beskjuten från alla håll och kanter. Mycket handkamera, ganska (medvetet) rörigt. Här finns ingenting om vad USA egentligen haft i Afghanistan att göra, inte ens befälen på militärbasen tycks veta vad sjutton de har där att göra, egentligen. Snarare är det en slags respektfull skildring av soldaters moral och hur de tvingas samarbeta för att ha en chans att överleva. Enda lika närgångna skildringen av krigshelvetet jag kommer på är Mel Gibson-filmen ”Hacksaw Ridge” (2016).
En svaghet är dock att Lurie aldrig riktigt etablerar några av sina rollfigurer. Alla blir liksom onödigt ansiktslösa, vare sig de blir offer eller hjältar.