”Influerare är också människor”

Miranda Sigander/TT

Publicerad 2021-03-10

Magnus von Horn ville komma så långt bort från det karga landsbygdsdramat "Efterskalv" som möjligt. "Sweat" skildrar några kaotiska dygn i en polsk fitness-influerares liv.

– Men i slutändan är det nog samma film igen, säger regissören.

Vad håller de ens på med och hur är det möjligt att de kan tjäna så mycket pengar på att häva ur sig plattityder och visa bilder på gulliga hundar? Det är svårt att inte bli provocerad av influerare och det upplevde även Magnus von Horn när han av en slump började följa en polsk fitness-influerare på Snapchat för omkring fem år sedan.

– Jag blev väldigt fascinerad av hur mycket hon postade. Och på min egen reaktion, det provocerade mig och jag hade ganska mycket förutfattade meningar.

TT: På vilket sätt blev du provocerad?

– Det var det som var så intressant, varför blev jag provocerad? Hon hade så många följare och en sån stor plattform och då tyckte jag att hon borde göra något vettigare än att lägga ut bilder på när hon lekte med sin hund, säger Magnus von Horn och fortsätter:

– Men så försökte jag vända på det och då kände att jag var avundsjuk. Jag kan inte alls dela med mig av mitt liv på det där ohämmade sättet. Jag kallade dem för narcissister men kanske är jag ännu mer narcissist för att jag måste tänka på en post i två dagar, vad är mest självcentrerat egentligen?

Polsk fitness-drottning

De här insikterna ledde så småningom till filmen "Sweat", som får biopremiär den 12 mars. Historien kretsar kring den polska fitness-drottningen Sylwia (Magdalena Kolesnik) som är stor på sociala medier, där hon uppmuntrar till träning och en hälsosam livsstil genom ett peppigt tilltal och en trimmad kropp. Men under de tre dygn som vi får följa Sylwia visar det sig att hennes inre inte alls motsvaras av den välskötta utsidan.

Magnus von Horn är förvånad över att det inte gjorts särskilt många filmer om influerare tidigare, trots att det är ett fenomen som det är svårt att vara helt neutral inför.

– Jag tror det beror på att det är så samtida, vi förväntar oss en tes, "nu ska vi se om jag kan få bekräftat min egen tes om sociala medier som bra eller dåliga". Det är inte alls intressant för mig, jag ville göra filmen för att möta Sylwia och känna att vi någonstans är likadana. Vi måste påminna oss om det, influerare är bara människor.

Fick Cannes-stämpel

"Sweat" valdes ut till Cannes förra året och fick bära festivalens prestigefulla kvalitetsstämpel, trots att det inte blev någon festival i vanlig mening på grund av pandemin.

Det är andra gången som Magnus von Horn har fått ett erkännande från Cannes, även debuten "Efterskalv" med Ulrik Munther i huvudrollen visades på filmfestivalen 2015 (och tilldelades också en Guldbagge för bästa film).

"Efterskalv" handlar om 17-årige John som återvänder till sin lilla hemby efter att ha avtjänat ett tvåårigt fängelsestraff för mordet på en före detta flickvän. Trots de yttre olikheterna ser Magnus von Horn ett tydligt släktskap mellan filmerna.

– Det var inget jag planerade. Jag tänkte att "Sweat" var fritt från "Efterskalv" men i slutändan var det nog samma film igen, om man bortser från paketeringen. Jag försöker inte att analysera det så mycket och jag accepterar att även nästa film kan bli samma film igen.

Till formen blir nästa film dock något helt nytt, ett kostymdrama som ska utspelas i Köpenhamn, på danska, efter första världskriget.

– Det är många nya moment som jag måste lära mig och en sådan hög budget också, det tar nog ett par år innan den är klar.