”Tisdagsklubben” – en svensk romantisk komedi av mycket hög klass

Uppdaterad 2022-03-09 | Publicerad 2022-03-04

Peter Stormare, Sussie Eriksson och Marie Richardson.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Tisdagsklubben

Regi Annika Appelin, med Marie Richardson, Peter Stormare, Sussie Eriksson, Carina M Johansson, Björn Kjellman, Ida Engvoll, Klas Wiljergård, Maria Sid.

FILMRECENSION. Nej, en bra romantisk komedi måste inte ha Hugh Grant i huvudrollen.
”Tisdagsklubben” är en svensk rom-com som engagerar och roar minst lika mycket som de bästa utländska filmerna i genren.

DRAMAKOMEDI. Nu har jag sett filmen två gånger inom loppet av fem veckor. Båda gångerna med en stor publik. Det var länge sedan jag såg en svensk film där publiken så totalt var med noterna. Småskratt mest hela tiden. Stora skratt och jubel åt några av de bästa replikskiftena. Till och med applåder mitt i filmen.
Visst, inte så att publiken alltid har rätt, de älskade på sin tid de gräsliga Åsa-Nisse-filmerna också. Men ”Tisdagsklubben” är något så smart som en i grund och botten allvarlig film förklädd till oerhört lättsam komedi.
I botten handlar det om svek, otrohet, ouppfyllda drömmar, ensamhet och kvinnlig vänskap.
Allt presenteras genom de tre väninnorna Karin, Monika och Pia, alla kring 60-strecket, spelade av Marie Richardson, Carina M Johansson och Sussie Eriksson.

Karin, filmens huvudperson, förstår på en familjefest att maken (Björn Kjellman) är otrogen. Monika är en äventyrare som hela livet flyttat runt utomlands utan att riktigt hitta sin plats i tillvaron och nu har flyttat hem till sin döende mors hus. Pia har blivit lämnad av maken, för en yngre kvinna. Richardson, Johansson och Eriksson gestaltar dem med hundraprocentig trovärdighet. Vi som ser filmen gillar dem, deras humor, deras vänskap, deras smågnabbande om viktiga och oviktiga saker.
Väninnorna anmäler sig till en kurs i asiatisk matlagning på tisdagskvällarna. Läraren är stjärnkocken Henrik (Peter Stormare, nedtonad och bättre än någonsin). En arrogant besservisser som tinar upp och får känslor för Karin.
Två som glänser i biroller är Ida Engvoll som dotter med 40-årskris och Klas Wiljergård (känd från ”Min pappa Marianne”) när han på en fest tar över dansgolvet i en rockabillyversion av Roxette-låten ”The look”.
Anna Fredrikssons manus är fullt av knivskarpa och roliga replikskiften. Regissören Annika Appelin hittar hela tiden rätt ton i berättelsen. Som en rom-com har den viss förutsägbarhet, men den är ändå samtidigt full av överraskningar.
Man måste vara en surkart av sällan skådat slag, för att inte bli lycklig av ”Tisdagsklubben”.


Se även…
… ”Suedi”, fjolårets mest underhållande svenska komedi, på Viaplay.

Visste du att…
… manusförfattaren Anna Fredriksson har skrivit ett tiotal feelgood-romaner i samma stil som filmen?