Förförd av all action – eller sänkt av krånglet?

’Tenet’ får oss att brottas med hur viktigt det är att fatta filmen

Elizabeth Debicki och John David Washington i ”Tenet”.

KRÖNIKA. Jag hade just sett världens bästa film.

Det första jag gjorde var att spola bakåt en halvtimme för att försöka förstå handlingen.

Omständigheterna var kanske inte de mest gynnsamma. Första gången jag såg ”År 2001 – en rymdodyssé” (1968) var på en liten tv med tillhörande vhs-spelare i mitt pojkrum. Men Stanley Kubricks film nådde ändå fram och var en knockout.

Även om handlingen inte var fullt begriplig för mig var blandningen av bilderna, de visuella effekterna och den klassiska musiken tillräcklig för att förföra. Allt var storslaget magnifikt. Och Kubrick förmedlade känslorna; filmen berörde på ett sätt som fick mig att fascineras av rymden och vår lilla plats där.

Filmen var långsam. Men den var inte tråkig. En viktig skillnad.

”Stalker” (1979).

Aggressivt uttråkad

Filmer förbryllar oss ofta, på gott och ont. När jag läste filmvetenskap i Halmstad stod en hel del italiensk och rysk film på menyn, inte minst för att vår lärare Lena Israel var väldigt förtjust i dem. För någon som har matats hela livet med Hollywood var det ett värdefullt tillfälle att lyfta blicken och få intryck från andra delar av världen.

Andrej Tarkovskijs filmer blev ett intressant möte. När vi såg ”Spegeln” (1975) var jag inte den ende studenten att bli närmast aggressivt uttråkad. Det var som att få en flodvåg av bilder sköljd över sig där inget tycktes hänga ihop eller engagera.

Men sedan såg vi ”Stalker” (1979), en film som också är en svårtydd utmaning. Men liksom i ”2001” fanns där ett spännande science fiction-underlag, en mystisk, apokalyptisk värld och engagerande rollfigurer som gjorde att man drogs in i det obegripliga. En vilja föddes att försöka förstå, att försöka bena ut vad det här handlar om.

David Lynchs ”Mulholland Dr” (2001).

Sänker krånglet allt?

Det är en ganska individuell reaktion. Din favorit bland David Lynchs filmer beror säkert på temat eller miljöerna snarare än vad han har kokat ihop i manuset.

Den här veckan har ”Tenet” premiär. Liksom de flesta andra kritiker brottades jag med ett val: är actionscenerna, skådisarna, miljöerna och temat nog för att förföra… eller sänker den tillkrånglade storyn allt? Nu är det upp till dig att bestämma.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln