En blodfull, burlesk och härligt fransk fars

Publicerad 2021-06-10

”Farväl fårskallar”.

FILMRECENSION En udda trio trotsar systemet och ger sig ut på ett fartfyllt stadsäventyr i Albert Dupontels mustiga svarta komedi ”Farväl fårskallar”.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Farväl fårskallar
Regi Albert Dupontel, med Virginie Efira, Albert Dupontel, Nicolas Marié, Jackie Berroyer.


DRAMAKOMEDI En hårfrisörska (Virginie Efira) som precis har fått reda på att de sprayer hon har använt i jobbet har gjort henne dödssjuk, och därför bestämmer sig för att hitta den son som hon tvingades adoptera bort när hon var 15. En tjänsteman (Albert Dupontel) som trots sin it-briljans blir avpolletterad till förmån för yngre, fräschare ansikten, och väljer att göra en drastisk sorti. Och en blind arkivarie (Nicolas Marié) med superhörsel, som har stoppats undan längst ner i en byggnad.
Tre underdogs bildar ett otippat förband rebeller mot systemet i Albert Dupontels ”Farväl fårskallar” (”Adieu les cons”), som vann sju priser på årets Césarsgala. Det är en rapp, farsartad historia, som rör sig mellan slapstick, screwball, satir och melankoli, och en hel del där emellan, med ett vänligt men tydligt långfinger pekande uppåt. Mot byråkrati, auktoriteter, digitalisering, övervakning och stadsförfulning.
En bitvis något oputsad, men blodfull, burlesk, varm, originell och härligt fransk åktur.


”Farväl fårskallar” har biopremiär den 11 juni.

Följ ämnen i artikeln