En två och en halv timme lång flodvåg av dåligt filmskapande

Publicerad 2020-06-08

”The last days of American crime”.

FILMRECENSION Vi lär inte få se en mer paralyserande usel film i år än Netflix ”The last days of American crime”.


The last days of American crime
Regi Olivier Megaton, med Édgar Ramírez, Anna Brewster, Michael Pitt, Sharlto Copley, Sean Cameron Michael.


ACTIONTHRILLER Den franska regissören Olivier Megaton (”Transporter 3”, ”Taken 2”, ”Taken 3”) har gjort en själsdödande, smaklös, osammanhängande och i precis ALLA avseenden fullkomligt gräslig film – med en orimlig speltid på 149 hjärndöda minuter. Som känns som det dubbla.
I en deppig och depraverad nära framtid, där kvinnor dansar barbröstade på bilar (eftersom det är vad man skulle göra om man bara hade chansen), ska den auktoritära amerikanska regeringen få bukt med buset med hjälp av en högteknologisk radiosignal, som kallas för ”American peace initiative” och i princip kortsluter hjärnan och paralyserar handlingsförmågan hos den som planerar något brottsligt.
Men innan den börjar sändas ut över hela landet, tänker tre brottslingar (Édgar Ramírez, Anna Brewster och Michael Pitt) göra en sista stöt, och sedan pysa över till friheten i Kanada med bytet.
Vad som sedan händer är svårt att ta in, då hela den här två och en halv timme långa flodvågen av kompakt idioti fungerar precis som den där fruktade signalen. Man blir lamslagen och vill bara hålla för öronen.
Varenda scen är en studie i parodiskt dåligt filmskapande och pubertala manliga actionfantasier från årtionden som flytt.

Man tror inte sina ögon.


”The last days of American crime” finns på Netflix.

Följ ämnen i artikeln