Ölbryggare kan bestämma om det blir bio eller streaming

James Bonds öde styrs av pengar och sponsorer

Daniel Craig i ”No time to die”.

KRÖNIKA. Vem bestämmer om en film ska gå på bio eller streamas?

Det kan mycket väl vara McDonalds eller Heineken.

I en intervju som Aftonbladets Magnus Sundholm nyligen gjorde med Armie Hammer, Netflix-aktuell med ”Rebecca”, som är baserad på en bok av Daphne du Maurier och har filmats flera gånger förut, lyfte skådespelaren ett ekonomiskt faktum som många nog inte tänker på.

För att behålla rättigheterna till en attraktiv titel måste filmbolaget ”använda” den, det vill säga göra en nyinspelning inom en viss tid.

Orsaken till att Paramount gjorde en ny version av ”Jurtjyrkogården” förra året var att Stephen King ville ha tillbaka filmrättigheterna till boken. Då gällde det att smida medan järnet var varmt.

Pengar styr filmvärlden. Och det gör även en del kanske oväntade företag.

”Jurtjyrkogården”.

Övervägde att sälja

Den senaste veckan har framtiden för James Bond diskuterats flitigt. Ska den uppskjutna filmen ”No time to die” hoppa över biograferna och gå direkt till en streamingtjänst? Enligt Variety övervägde MGM seriöst att sälja – och ville ha 600 miljoner dollar (5,2 miljarder kronor).

En fräck begäran? Man ska komma ihåg att det kan vara oerhört lukrativt att visa filmer på bio, åtminstone som läget var före pandemin. Den förra Bondfilmen, ”Spectre”, spelade in motsvarande 7,7 miljarder kronor, enligt Box Office Mojo.

Självklart tänker inte MGM bara dumpa en guldklimp som en ny Bondfilm till en streamingtjänst och inte få ersättning som åtminstone ligger någonstans i närheten av den summan.

Eddie Murphy och Arsenio hall i ”En prins i New York” (1988).

Samtidigt ryktas det om att MGM behöver pengar. Och det är optimistiskt att tro att det går att få in hur många miljarder som helst på en biopremiär under 2021. Pandemin kommer inte att vara över då.

Tvunget att få godkänt av McDonalds

Men sedan måste man även fråga hamburgernasare och ölbryggare om lov också. Variety nämner att när uppföljaren till Eddie Murphy-klassikern ”En prins i New York” såldes till Amazons streamingtjänst var man tvungen att få godkänt av McDonalds som hade investerat i filmen.

I fallet ”No time to die” vet man inte vad Land Rover, Heineken och Omega tycker om att hoppa över biograferna.

Iskalla realiteter bakom filmglamouren.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.