Skicklig skräck kring unga kvinnors London-drömmar

Publicerad 2021-11-11

Sandie och Eloise.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Last night in Soho

Regi Edgar Wright, med Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Michael Ajao, Diana Rigg, Terence Stamp.


THRILLER Eloise (Thomasin McKenzie) bor på landsbygden i dagens Cornwall. Hon älskar mormors musik från 1960-talet. Eloise romantiserar den tiden och de kläderna. Hon blir överlycklig när hon kommer in på en skola för modedesign. Mot London!

Men där är hårdare och elakare än vad hon drömt.

Tystlåtna Eloise är känslig, och ser sin döda mamma i syner. Första natten i sitt nya rum i Soho drömmer hon sig tillbaka till 1960-talets London där hon speglas i Sandie (Anya Taylor-Joy) som vill bli sångerska. Sandie gör entré på en klubb där Cilla Black sjunger, och får kontakt med en manager som lovar jobb.

Det är en grym värld mot unga kvinnor. Eloise fortsätter gå in i Sandies kropp och 1960-talsvärlden när hon sover, men snart vill hon slippa synerna. Sandie utnyttjas och är ingen lycklig spegelbild. Otäcka äldre män tornar upp sig till hotfulla monster. Eloise får mardrömmar och skrämmande visioner även på dagarna.

1960-talets Londongator glittrar, men innanför neonen är det mörkt och grymt. ”Last Night in Soho” har gott om referenser till andra filmer, och brittiska veteraner som Diana Rigg, Terence Stamp och Rita Tushingham i rollistan.

Imponerande bilder och ett smart manus bygger en skicklig thriller. Edgar Wright har tidigare blandat rysningar med skratt, som i ”Shaun of the dead”, men här är det genomgående kalla kårar och skräck. De idylliska 60-talslåtarnas lättsamma harmonier får en olycksbådande ton, mixas med övergrepp och våld. Trallvänliga ”Downtown” ekar vemodigt, som ett hot.

Följ ämnen i artikeln