En omtumlande resa med Hasse & Tage

Sorg, äkta kärlek och politik i ny dokumentär om duon

Publicerad 2019-09-04

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Hasse & Tage – en kärlekshistoria

Regi Jane Magnusson. Intervjuer med Daniel Alfredson, Tomas Alfredson, Stellan Skarsgård, Lena Olin, Ingvar Carlsson, Anders Björck och många fler.


FILMRECENSION. Humorhistorien är full av omaka par som tillsammans skapade skrattdynamit. I Sverige har vi Hasse och Tage.

När den här dokumentären är slut väcks en längtan efter mer.

DOKUMENTÄR. Mitt i Stockholm, i Vitabergsparken på Södermalm, ligger en liten rödmålad stuga. Den ser kanske inte så mycket ut för världen, ett stycke bevarad nostalgi i en modern storstad. Men det här var AB Svenska Ords högkvarter. Hit gick Hans Alfredson och Tage Danielsson för att arbeta. Skiften började klockan nio på morgonen, avslutades vid fem på eftermiddagen. Lunch bestod ofta av konserver.

Tillsammans skapade herrarna svensk nöjeshistoria i den där stugan – och minnena sitter i väggarna. Det är inte utan att man förstår varför författaren, poddaren och Hasseåtage-beundraren Kalle Lind blir alldeles nervös av att kliva in där. Han är en av många i en imponerande kavalkad av skådespelare, komiker och politiker som i den här dokumentären förmedlar olika intryck av Hasse och Tage.

Regissören Jane Magnusson kan sina ”gubbar”. Hon berättade (tillsammans med Karin af Klintberg) om Ebbe Carlsson-affären i ”Ebbe – the movie” (2009) och tog sig an Ingmar Bergman i en firad dokumentär förra året. På sätt och vis var utmaningarna tydligare i de projekten. Ebbe Carlsson-skandalen har en början och ett slut och i Bergmans fall utgick Magnusson från ett år i hans liv som blev särskilt minnesvärt.

Fick höger och vänster att skratta

Men hur sammanfattar man duons kulturella gärning på en timme och fyrtiofem minuter? Magnusson utgår från sig själv. Det var deras humor som förenade henne och pappan – den smälte bort generationsskillnader och fick både höger och vänster att skratta. Åtminstone fram till slutet av 1970-talet när Tage Danielsson började uppfattas som alltför långt till vänster och bråkade med Olof Palme om kärnkraften.

En anonym Säpo-agent från den här tiden vittnar i filmen om hur Tage hölls under uppsikt av en säkerhetspolis som var i det närmaste besatt av ”hotet från vänsterextremister”, där till och med Amnesty (en organisation som Hasse och Tage stöttade) inräknades.

Nog finns det ett mörker i filmen. Alfredsons familj berättar om den svåra sorg som påverkade Hans när femårige sonen Mats dog efter att ha petat in en antenn i ett eluttag. Utåt sett var Hasse en spelevink, den busige festprissen, medan Tage var sävligare. Så fungerade Lindeman-sketcherna, en lyssnande Tage fick reagera på Hasses galna infall.

Två mycket olika personer, men de blev beroende av varandra. Visst är det äkta kärlek. Tomas Alfredson berättar i filmen en dråplig och varm historia om ett Parisbesök som perfekt illustrerar deras relation.

Värme, nyfikenhet och engagemang

Det är en omtumlande resa genom familjernas hemmafilmer, krogshowerna och klipp ur bio- och arkivfilmer, berättat med värme, nyfikenhet och engagemang. Till viss del skrapar vi bara på ytan; Magnusson väcker en längtan efter mer.

När intervjuerna i den röda stugan i Vitabergsparken är över samlas ett brokigt gäng för att vårda den. Ingvar Carlsson dammsuger, Anders Björck målar om. Vi har alla en plikt att förvalta arvet efter Hasse och Tage.


”Apollo 11”.
  • SE OCKSÅ: bioaktuella dokumentären ”Apollo 11” som tar oss med till ungefär samma tidsepok.
  • VISSTE DU… att Tomas Alfredson och Henrik Dorsin (som intervjuas i filmen) har tagit sig an en annan svensk humorklassiker, Jönssonligan, i en ny film som har premiär i november?
  • INOM EN SNAR FRAMTID… släpps en annan dokumentär som Magnusson har på gång. ”Maddy” handlar om en fotomodell som har Downs syndrom.

Glöm inte att gilla Nöjesbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.