En tjusig men konventionell gayromans från Sovjettiden

Publicerad 2022-08-18

”Firebird”.

FILMRECENSION Den bokstavligt talat förbjudna kärlekshistoria som ligger till grund för ”Firebird” är tragisk och värd att berätta.

Men melodramatiska tendenser och ett manus som hela tiden följer mallen drar ner betyget.

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Firebird

Regi Peeter Rebane, med Tom Prior, Oleg Zagorodnii, Diana Pozharskaya, Margus Prangel.


ROMANTISKT DRAMA En okonventionell kärlekshistoria berättas på ett konventionellt sätt i Peeter Rebanes kalla kriget-gayromans ”Firebird”, som är baserad på den ryska skådespelaren Sergej Fetisovs självbiografiska bok ”The story of Roman”.

I det sena 70-talets Estland, under Sovjeteran, gör den unge Sergej (Tom Prior) sin obligatoriska värnplikt på en flygvapenbas, medan han drömmer om att bli skådespelare och tar förbjudna kvällsdopp med sekreteraren Luisa (Diana Pozharskaya).

När stridspiloten Roman (Oleg Zagorodnii) kommer till basen, utses Sergej till hans guide och chaufför. Och efter att de två modemagasinssnygga männen har bondat över sitt gemensamma intresse för fotografi (här skildrat som ett förtäckt sätt att kunna närstudera andra män på) tar en ångande men förbjuden och omöjlig kärleksaffär – straffbar med fem år i arbetsläger – sin början.

”Firebird” är en tjusig film, med en stadig rytm av fara kontra njutning. Men dess glossiga yta, stereotypa figurer och melodramatiska tendenser tar udden av det övergripande budskapet, om ett verkligt och fortfarande i allra högsta grad pågående regimförtryck. Och det faktum att alla talar sin egen variant av engelska med östbrytning försvagar känslan för den specifika tiden och platsen.


”Firebird” har biopremiär den 19 augusti.

Följ ämnen i artikeln