Filmfestivalerna lockar dig – till din tv-soffa

Olika utmaningar i höst för biografer och festivaler

Nicole Kidman i reklamfilmen för nyöppnade biografer.

KRÖNIKA. Biokedjorna öser in pengar på att locka tillbaka publiken efter pandemin.

Men filmfestivalerna måste fortsätta satsa på online.

Nicole Kidman har huvudrollen i en ny reklamsatsning från AMC, biokedjan som bland annat äger Filmstaden i Sverige. Projektet kostar AMC minst 25 miljoner dollar, enligt filmsajten Deadline. Resultatet är en snygg, elegant hyllning till den perfekta bioupplevelsen, långt bort från verklighetens godissmaskande och störiga mobiltelefoner.

Vi behöver få umgås

Och visst ser det ut som att biopubliken är på väg tillbaka. Diskussionerna som fanns för ett och ett halvt år sedan om att nu ska alla jobba hemifrån och alla kommer enbart att se filmer i hemmet framstår som lätt absurda. Vi behöver umgås med varandra, få andra intryck.

Anthony Hopkins i ”The father”.

Med det sagt är inte allting precis som det var före pandemin, varken vad gäller våra arbetsplatser eller filmupplevelserna. Festivalerna är alltmer på väg att bli en bredare upplevelse som riktar sig till långt fler människor än de som råkar befinna sig geografiskt i närheten av berörda biografer.

Göteborgsfestivalen i vintras framstår som ett väldigt lyckat experiment. Jag var inte på plats, men tack vare deras onlineplattform kunde jag avnjuta strålande filmer som ”Kamrater!”, ”Tigrar”, ”Quo vadis, Aida?” och ”The father”. Filmer vi har fortsatt att prata om hela året.

Uppdaterad digital plattform

Den som går in på hemsidan för Stockholms filmfestival (10/11–21/11) får veta att i år har man satsat på en uppdaterad digital plattform. Och i veckan kom pressmeddelanden från två andra festivaler. Filmfest Sundsvall (29/9–8/10) deklarerade stolt att man är en av de första festivalerna i världen att erbjuda hela programmet online, samtidigt som filmerna även visas på Bio Drakstaden i Sundsvall. Och genre- och skräckfestivalen Monsters of film (27/9–3/10) kompletterar även den de fysiska bioupplevelserna med en digital plattform.

Biograferna måste locka oss ut ur våra hem. Festivalerna gör klokt i att locka oss med att vi inte behöver lämna våra hem.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.