’Allt utom Mowgli är animerat’

Uppdaterad 2016-05-03 | Publicerad 2016-04-16

Regissören Jon Favreau om nya ”Djungelboken”: Vi försöker bryta ny mark

Den senaste ”Djungel­boken” är en film­version av den tecknade ­klassikern från 1967.

Men projektet med talande djur var ingen lätt uppgift.

– Jag stal från de bästa, säger regissören Jon Favreau.

”Jag stal från andra Disneyfilmer”, erkänner ”Djungel­boken”-regissören Favreau.

Att döma av reaktionerna är 49-åringen från Queens i New York i så fall Hollywoods smartaste tjuv.

Favreau har knappast varit ensam om jobbet. Projektet har bland annat sysselsatt 800 grafiska designer.

De har skapat djungeln och djuren där Mowgli växt upp med vargar.

Skrev ny programvara

– Vi har försökt bryta ny mark. Vi skrev ny programvara för att kunna göra vatten och päls. Utan den hade vi inte kunnat visa Mowgli dra handen genom Baloos päls eller låta honom rida på Bagheeras rygg.

Allt i ”Djungelboken” ser äkta ut. Men som Favreau säger när han tar emot i toppsviten på Beverly Hilton Hotel i Beverly Hills:

– Det är lika mycket en animerad film som en spelfilm. Tar man bort Mowgli är det egentligen en helt animerad film.

”Djungelboken” är en samling berättelser av Rudyard Kipling som kom 1894. Sedan dess har den haft evigt liv, inte minst tack vare Disneys tecknade klassiker.

– Från början var det egent­ligen en berättelse om hur människan försvarar sig mot naturen. Nu är det motsatsen. Vårt jobb är att skydda naturen för kommande generationer.

– Jag har tre barn. Det är ett budskap jag vill ge dem.

Favreau, som bland annat regisserat ”Iron man”-filmerna, har sin teori om varför ”Djungel­boken” går hem hos generation efter generation.

- Det finns berättelser som lockar oavsett vilken kultur vi växer upp i. Vissa myter tycks alltid funka. 

Gammalt möter nytt

När han inledde det treåriga projektet såg han en viktig faktor som talade till nyinspelningens fördel.

– Jag gillar kombinationen gamla berättelser med ny teknik. Det har länge varit en hemlig formel i Hollywood. Det var George Lucas hemlighet. Det var samma sak med ”Avatar”.

- Tidigare har den nya tekniken bara använts för actionfilmer. Nu börjar den smyga sig in i vanliga filmer och då får vi oändliga möjligheter.

Erkänner sina stölder

Favreau gör ingen hemlighet av att han under arbetet med ”Djungel­boken” blickat tillbaka.

– Jag stal från andra Disneyfilmer som ”Lejonkungen, ”Bambi” ”Pinocchio”, ”Snövit” och ”Dumbo”. De har figurer som dör men också massor av upplyftande känslor och underbara teman.

Överraskande vändning

Hans version slutar inte som vare sig Kiplings eller den tecknade ”Djungelboken”. (Den som inte känner till historien bör sluta läsa här).

– Jag gillade inte deras slut med människobyn. För mig var det som om Mowgli lämnade sina vänner och sin familj. Det kändes inte bra. Det är ett helt annat kapitel.

Betyder det att du vill göra en fortsättning?

Favreau ler.

– Förhoppningsvis.

Följ ämnen i artikeln