Jorden går under i Clooneys nya film

’The midnight sky’ har spänning och imponerande effekter

Publicerad 2020-12-21

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

The midnight sky

Regi George Clooney, med George Clooney, Felicity Jones, David Oyelowo.


FILMRECENSION. ”Sämsta året någonsin”, utropade Time magazine på sin förstasida häromveckan.

Vad passar då bättre att avrunda 2020 med än en film om apokalypsen?

ÖVERLEVNADSDRAMA. Året är 2049. Jorden håller på att gå under. Vi får inte veta exakt vad som är orsaken, men någon form av katastrof äger rum. En forskningsstation på Arktis evakueras, men Augustine Lofthouse (George Clooney) vägrar följa med. Han är ändå sjuk och har inget att återvända till.

Dessutom har han ett sista uppdrag att ägna sig åt: försöka kontakta en expedition ute i rymden som inte vet om vad som händer. Augustine vill varna dem från att komma tillbaka.

En dag gör han en överraskande upptäckt på stationen. Han hittar en liten flicka (Caoilinn Springall) som blev kvar efter evakueringen och har gömt sig. Augustine har ingen erfarenhet av barn, men får veta att hon heter Iris. Så småningom beger sig duon iväg till en annan bas i Arktis där de hoppas att en antenn ska vara stark nog att nå rymdexpeditionen.

George Clooney och Caoilinn Springall i ”The midnight sky”.

Clooneys första film som regissör på tre år gör sig onekligen bäst i en biograf, med sina storslagna bilder av Arktis och rymden. Han har sagt i intervjuer att det var den ursprungliga tanken, men alla får anpassa sig efter pandemin.

Korsar ’Gravity’ och ’Revenant’

Clooney har även beskrivit ”The midnight sky” (baserad på en bok av Lily Brooks-Dalton) som ett försök till att korsa ”Gravity” (2013) med ”The revenant” (2015). Filmen hoppar i handlingen mellan rymdexpeditionen och Augustines strapatser i Arktis, så visst förstår vi vad han är ute efter. Men ”The midnight sky” saknar förmågan att få oss att tappa hakan på samma sätt som de två filmerna gjorde.

Felicity Jones i ”The midnight sky”.

Slutet är otillfredsställande, med många frågetecken, även om det såklart är meningen. Men det är mycket som är bra med ”The midnight sky” under resans gång. Här finns funderingar kring vad vi gör med våra liv, vilka konsekvenser som följer efter valen vi gör. Katastrofala naturhändelser som utsätter rollfigurerna, både i rymden och Arktis, för olika faror ökar spänningen. Det är lätt att sympatisera med de här kämpande själarna.

Känns rätt här och nu

Det faktum att vi befinner oss mitt i en pandemi och dessutom brottas med klimatkrisen stärker en känsla av att filmen är helt rätt här och nu.

Det är imponerande effekter och filmen vill ligga nära realism, trots att den utspelas i framtiden. Alexandre Desplats musik förstärker det mänskliga i de iskalla rymd- och snölandskapen.

”The midnight sky” har premiär på Netflix på onsdag, den 23 december.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.