Ruben Östlund gör flygplansdrama härnäst

Av: 

TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Ruben Östlund klipper just nu klart sin nya film "Triangle of sadness" men har redan börjat utveckla nästa film. Arkivbild.
Foto: Thomas Johansson/TT
Ruben Östlund klipper just nu klart sin nya film "Triangle of sadness" men har redan börjat utveckla nästa film. Arkivbild.

FILM

Just nu sitter Ruben Östlund och klipper sin film "Triangle of sadness" med siktet inställt mot Cannes. Men nästa film finns redan i tankarna.

– Det börjar med att vi vet att planet kraschar. Alla dör, säger han till TT.

Ruben Östlunds nästa film, "Triangle of sadness", håller på att färdigställas och ska få premiär under 2021. Men regissören, som är hedersgäst på Göteborgs filmfestival, är redan i färd med att planera för nästa film.

I en intervju med Variety berättar Ruben Östlund att han blivit inspirerad av Aldous Huxley’s dystopiklassiker "Du sköna nya värld" och nu är i ett tidigt utvecklingsstadium av filmen "The entertainment system is down". För TT utvecklar han handlingen:

– Det börjar med att vi vet att planet kraschar. Alla dör. Sen tillbaka till en familj som springer mot incheckningsdisken. Det visar sig att en av döttrarna glömt passet. Dom går därifrån. Men sen kommer pappan tillbaka med två av döttrarna, som har pass, och säger att dom kan åka. Han stannar kvar med dottern utan pass, säger Ruben Östlund och fortsätter:

– När planet lyft visar det sig att underhållningssystemet inte fungerar i turistklass. Det är en långflygning, så alla blir irriterade. Kompensationen blir en ostmacka och en flaska vatten, vilket orsakar ännu mer irritation. I business class fungerar skärmarna. Det här kanske leder till att passagerarna börjar tala med varandra.

I Varietys artikel beskriver Ruben Östlund filmen som experimentellt labb för att studera mänskligt beteende ur olika perspektiv. En aspekt som intresserar regissören är så kallad "air rage" bland passagerare. En rak översättning till svenska blir "flygraseri".

– Air rage är okontrollerbar och ansedd som en risk, så när det händer måste planet landa. Intressant nog är air rage vanligare i business class, hävdar Ruben Östlund.

Publicerad:

LÄS VIDARE