Engagerande svart och cynisk komedi

Publicerad 2012-07-13

Cockpit

Bakom pilotglasögonen är Jonas Karlsson utklädd till kvinna, men ”Cockpit” är så rolig att man snart inte ens tänker på det.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Regi Mårten Klingberg, med Jonas Karlsson, Marie Robertson, Karin Lithman, Ellen Jelinek, Sofia Ledarp, Chatarina Larsson, Björn Gustafsson, Mårten Klingberg.

dramakomedi Om jag minns rätt, var det likadant när man såg ”I hetaste laget” (1959), ”Tootsie” (1982) och ”Välkommen Mrs. Doubtfire” (1993). Inledningsvis var det svårt att inte tänka på att man såg just Tony Curtis (1925-2010), Jack Lemmon (1925-2001), Dustin Hoffman och Robin Williams utklädda till kvinnor. Men ganska snabbt försvann de tankarna, då man åtminstone i de två första fallen blev engagerad av de smarta, roliga och engagerande historierna.

Så det är varken Jonas Karlssons eller sminkösens eller kostymörernas fel att det tar ett tag innan man glömmer att man ser just Jonas Karlsson utklädd till kvinna. För sedan kommer man in i historien. Smart, tankeväckande och lite provocerande. Rolig på ett lite cyniskt och svart sätt. Engagerande då man bryr sig om huvudpersonerna.

Jonas Karlsson spelar Valle som är pilot men blir arbetslös. Snart drar även hustrun (Karin Lithman), som nog kanske ändå mest var ute efter pilotstatusen. Valle blir bostadslös, det blir vårdnadstvist om sonen.

Men han söker och får ett nytt jobb. Flygbolaget Silver Airlines vill vara modernt och könskvoterar in en ny kvinnlig pilot. De har inte en aning om att Maria egentligen är Valle, som har lånat sin systers (Ellen Jelinek, tidigare Mattsson) identitet.

På jobbet väntar nya problem. Både en sexistisk kollega (Mårten Klingberg) och en charmig bisexuell arbetskamrat (Marie Robertson) blir väldigt förtjusta i Maria. Och sedan blir det ännu mer förvecklingar och oväntade turer, både när det gäller det privata och på jobbet.

Utmärkt skådespeleri på alla fronter. Marie Robertson, som de flesta nog känner igen som hubot i tv-serien ”Äkta människor”, blir bara bättre och bättre. Björn Gustafsson – ja, han den unga komikern, från Melodifestivalen – är mycket rolig i en bisarr biroll.

Mårten Klingberg fick en välförtjänt succé med fotbolls- och kärlekskomedin ”Offside” (2006) och förtjänar att få det igen. Här tar han ut svängarna ännu mer. Är föga politiskt korrekt, humorn slår åt alla möjliga, mot allt från feminister till sexistiska mansgrisar.

När ”Cockpit” är slut har man haft så roligt att man inte längre tänker på det som filmen där Jonas Karlsson är utklädd till kvinna…

Följ ämnen i artikeln