En bekant historia – med en twist

Så bra är Netflix första svenska film ”Red dot”

Publicerad 2021-02-09

”Red dot”.

FILMRECENSION Det är inte mycket som känns speciellt originellt med Netflix första svenska originalfilm, överlevnadsthrillern ”Red dot”.
Men ett sent avslöjande sätter lite krydda på upplevelsen – och påminner om att hämnd är en rätt som bäst serveras kall.

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus
Red dot
Regi Alain Darborg, med Nanna Blondell, Anastasios Soulis, Johannes Kuhnke, Thomas Hanzon, Anna Azcárate, Kalled Mustonen, Tomas Bergström.


ACTIONTHRILLER När vi först träffar David (Anastasios Soulis) och Nadja (Nanna Blondell) har han precis läst klart till civilingenjör i ”en jävla håla” i Dalarna. Nu ska hon plugga till läkare, och efter ett frieri tar paret bilen tillsammans ner mot Stockholm för att börja det verkliga livet ihop.
Ett år senare har rosenskimret dock skingrats. Han har blivit arbetsnarkoman, och hon är irriterad och kräks i tvättstugan på grund av en graviditet som eventuellt inte är optimalt tajmad.

För att lappa ihop saker och ting åker de på en kortsemester till ett litet fjällsamhälle i norra Sverige, för att gå på tur och norrskensturista. Men redan på bensinmacken kommer de på kant med två lokala jägare (Kalled Mustonen och Tomas Bergström), eller ”incestbrorsor” som de snart börjar kalla dem, på hotellet figurerar fler skumma byfånar (Johannes Kuhnke och Anna Azcárate) – och ute i vildmarken börjar sedan mardrömmen som på beställning. En röd prick från ett lasersikte dyker upp på tältväggen, och David och Nadja tvingas fly ut i de kärva omgivningarna.

Hårt väder, galningar med gevär, snö, kyla, is, och en gullig hund vars dagar uppenbarligen är räknade – ni fattar.
Så långt är Netflix första svenska originalfilm, regisserad av Alain Darborg och även skriven av densamme tillsammans med Per Dickson, en typisk överlevnadsthriller med inslag av hillbillyskräck. Eller av ”Jägarna”, om man vill referera till något svenskare.
Miljöerna är vackra och upplägget funkar hyfsat spänningsmässigt – även om det är svårt att engagera sig på riktigt i Davids och Nadjas öden eftersom de är lite för Stockholmsdryga och osympatiska.

Men sedan, ungefär en timme in i filmen, kommer en välkommen vändning. Ett avslöjande som i princip innebär att ”Red dot” byter genre och blir en hämndrulle, där vedergällningen serveras kall i både bildlig och bokstavlig bemärkelse.
Det är ett fiffigt grepp, som ger en initialt ganska platt historia ett visst schvung.


”Red dot” har premiär på Netflix den 11 februari.