Lekfullt när tonårstjej byter kropp med gammal seriemördare

’Freaky’ blir aldrig tråkig, men hittar inte det lilla extra

Publicerad 2020-11-11

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Freaky

Regi Christopher Landon, med Vince Vaughn, Kathryn Newton, Katie Finneran.


FILMRECENSION. En seriemördare är lös i skolan.

Man skulle kunna säga att det är en ulv i fårakläder.

SKRÄCKKOMEDI. Vi har sett en 13-åring hamna i en vuxen mans (Tom Hanks) kropp. Vi har sett mor och dotter (Jamie Lee Curtis och Lindsay Lohan) byta kroppar med varandra. Och vi har sett en elak tonårstjej (Rachel McAdams) byta kropp med en tjuv (Rob Schneider). Det här är med andra ord ett väl beprövat koncept som kanske behöver något mer skruvat för att lyfta. Vad sägs om att en tonårstjej byter kropp med en åldrande seriemördare?

Det är en idé som har något. Filmen börjar med att fyra tonåringar i en småstad blir brutalt mördade av en maskförsedd man. Det sker i ett stort hus där ägaren har samlat på sig värdefulla, märkliga föremål från andra kulturer. Mördaren, som heter Barney Garris (Vince Vaughn) och är känd som the Blissfield butcher, stjäl inte bara den dödskalleformade mask han bär utan även en dolk som visar sig ha övernaturliga krafter.

Hugger henne med dolken

Barney riktar härnäst in sig på ett slumpvis utvalt offer, high school-eleven Millie Kessler (Kathryn Newton), men när han hugger henne i axeln med dolken byter de magiskt kroppar med varandra.

Attacken avstyrs och båda befinner sig nu i en förvirrande sits. Millie måste övertyga sina kompisar om att den medelålders mannen de ser i själva verket är hon. Och Barney tänker utnyttja sin nya kropp till att mörda så många tonåringar som möjligt.

Vince Vaughn och Kathryn Newton i ”Freaky”.

På pappret ser det ut att vara rätt person att ratta den här absurda skräckkomedin. Christopher Landon, son till ”Lilla huset på prärien”-legendaren Michael Landon, gjorde succé med den oväntat underhållande ”Happy death day” (2017) och ”Freaky” har precis samma stil – groteska dödsfall, traditionella tonårsklyschor, kul dialog, stor lekfullhet och en övernaturlig idé som katalysator.

Mest lömska blickar

Man kan föreställa sig att Vaughn måste ha haft roligt när han studerade Newton och försökte fånga hennes uttryckssätt. Hans insats lockar fram en del skratt, medan Newton har svårare att sätta sin inre seriemördare. Det blir mest lömska blickar från henne och hon har inte riktigt Jessica Rothes karisma som gjorde mycket för ”Happy death day”-filmerna.

Celeste O’Connor, Vince Vaughn och Misha Osherovich i ”Freaky”.

Rollistan är habil, med ”Succession”-profilen Alan Ruck som ondsint lärare. ”Freaky” blir aldrig tråkig, men hittar heller inte något som sätter guldkant på upplevelsen. Den skräms lagom mycket, är lagom rolig.

Precis allt är gjort förut, med den magiska dolken som främsta symbolen för fantasilöshet. I ”The hot chick” var det örhängen, i ”Vice versa” var det en dödskalle. Lyckokakor i ”Freaky friday”. Spådomsmaskinen Zoltar i ”Big” känns ohotad på det här området.

”Freaky” har biopremiär på fredag, den 13 november.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln